Riigikogu, Riigikogu saarte ühenduse, regionaalministri ning majandus- ja kommunikatsiooniministri poole
Eesti Saarte Kogu on sügavas hämmingus majandus- ja kommunikatsiooniministri otsusest tõsta praamipiletite hinda koguni veerandi võrra. Selline samm on valus löök regionaalpoliitiliselt ja majanduslikult ebasoodsates tingimustes asuvate saarte ettevõtjatele ja maksumaksjatele.
Leiame, et praamihind peab olema saarlastele kujundatud samadel alustel kui Eesti teiste piirkondade elanikele, st maan-teepikenduse põhimõttel.
Praamihinna tõstmine toob kaasa hinnatõusu kõigile elutähtsatele kaupadele, mida saar-tel tarbitakse, ja toodetele, mida saartelt välja veetakse. Hinnatõus mõjutab saarte ettevõtjate konkurentsivõimet drastiliselt ning soodustab elanike väljarännet saartelt. Meenutuseks: viimase 10 aasta jooksul on Saaremaa ja Hiiumaa kaotanud ligi 20% oma elanikkonnast just nimelt riiklikult halvendatud tööhõivepoliiitika ja kõrgendatud hindade tõttu.
Praamihindade tõus või praamiliikluse harvendamine on saarte elanike ja ettevõtjate suhtes lubamatu.
Euroopa Majandus- ja Sotsiaalkomitee oma arvamuses 28.–29.03.2012 teemal “Saarte spetsiifilised probleemid” märgib p 1.5: “Komitee leiab, et kindlasti tuleb parandada saar-te ligipääsetavust ja omavahelisi ühendusi. Võttes arvesse, et ligipääsetavus on saarte atraktiivsuse tõstmiseks esmatähtis, tuleks vähendada kaupade ja reisijate transpordikulusid, lähtudes territoriaalse järjepidevuse põhimõttest.”
Korraldusega nr 342 2.08.2012 kinnitas vabariigi valitsus riikliku arengukava “Eesti merenduspoliitika 2012–2020”. Selle arengukava prioriteet 5 on: “Rannaäärne elu- ja külastuskeskkond on atraktiivne, soodustades mereturismi ja kohaliku ettevõtluse arengut, merekultuuripärandit kantakse edasi.” Ei ole võimalik arendada atraktiivseks rannaäärset elu- ja külastuskeskkonda, soodustada turismi ja ettevõtluse arengut, kui transpordihinnad oluliselt kallinevad.
Tekkinud olukorras küsime regionaalministrilt ning majandus- ja kommunikatsiooniministrilt: mis peaks olema Eesti regionaalpoliitika sisuks – kas tühjenevad ääremaad ja võimalikult rohkemate inimeste Tallinna elama aitamine või elamisvõimaluste tagamine igas Eesti asustatud paigas?
Kutsume Riigikogu vastu võtma praamipileti hinnakujundust sätestava seaduse, mis näeb ette saarte elanikele soodustusi nii, nagu see on kogu Euroopas tavaks.
Lugupidamisega
MTÜ Eesti Saarte Kogu nimel Reet Kokovkin, Laine Tarvis, Elle Puurmann ja Mari-Liis Pae
14. septembril 2012
Mina ei ole hämmingus. Ma olen masenduses – kui loll võib ikka üks rahvas olla, et ta jätkuvalt nende reformierakonna ja irl küljes ripib, et ikka aru ei saa, kelle ja mis poliitikat need erakonnad tegelikult ajavad
Omad kulud tuleks ikka igal ühel endal kanda. Eks “nõukogudeinimesed” on terve Eesti riigi aja olnud hämmingus. Nüüd ju enam “töörahvas” püüne peale ei pääse, tuusikuid ei saa, autoostulube ka enam ei jaotata, ordeneid lehma lüpsmise ja traktoriga sõitmise eest samuti ei saa jne.
Kel huvi, millest üldse jutt on, siis selliste eelnõude “kooskõlastusring” on tegelikult päris avalik ja konkreetne eelnõu on leitav
https://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/2593434c-7936-4f91-8446-8b09ca4590e7
Juhin tähelepanu ühele nüansile – MTÜ Eesti Saarte Kogu võib ju ajalehtede vahendusel teha pöördumise Riigikogule, Riigikogu saarte ühendusele, regionaalministrile, majandus- ja kommunikatsiooniministrile aga kui nad tegelikult ei pöördu mitte kuhugi, siis sisult pole sellel kirjatükil suuremat väärtust.
Kes ei viitsi tervet hunnikut dokumente läbi lugeda, sel piisba esmalt tutvuda ainult dokumendiga hinnakirja_seletuskiri[1].docx. Konkreetsed punktid, millele MTÜ Saarte Kogu nagu vastupidist väidab seoses selle eelnõuga oleks vast:
Eelnõu ei oma puutumust Euroopa Liidu õigusega.
…
Eelnevad aastad on näidanud reisijate ja sõidukite üleveo kasvu, mistõttu on jätkuv vajadus teatud perioodidel parvlaevagraafikuid võrreldes käesoleva aastaga tihendada, et hoida parvlaevaliikluse kvaliteeti praegusel tasemel ning ära hoida pikemate ooteaegade tekkimist sadamates. Vastavat vajadust ja soovi on selgelt avaldanud nii Saaremaa ja Hiiumaa maavalitsused kui ka kohalikud ettevõtjad, omavalitsused jt olulised huvigrupid.
…
Hindade tõstmine ca 25% võrra võib vähendada reisijate arvu parvlaevaliinidel, kuid tuginedes varasemate aastate arengutele mõjutab seda rohkem üldine majandusolukord. Küll aga võib eeldada aktiivsemat soodustuste kasutamist.
…
Määruse “Hinnakirja ja sõidusoodustuste kehtestamine avalikul liiniveol Kuivastu-Virtsu, Rohuküla-Heltermaa ja Sõru-Triigi parvlaevaliinidel” muutmise eelnõuga riigile täiendavaid kulutusi ei teki, hinnatõusu tõttu suureneb käibemaksu laekumine.
…
Määruse rakendamine ei ole seotud riigipoolsete tegevustega.
jne jne
See kirjatükk ongi puhas populism.