Kataloogide saatmist ja müügikõnesid keelata ei saa (2)

Tarbijakaitseametil on viimaste aastate jooksul olnud pidevalt kaebusi seoses erinevate kaugmüügifirmadega, nende seas ka UAB IMP Balticuga. Siiski on tänavu kaugmüügi osas rohkem tegemist olnud teiste firmadega, näiteks Bakker Holland OÜ-ga.

Kui vaadata aga läinud aastat, siis kuulus UAB IMP Baltic koos Helvetia Apotheke ja DirectMarketing OÜ-ga kaugmüügis peamiste probleemitekitajate hulka.

Firmad pakuvad tarbijatele telefonitsi või internetis võimalust tellida tasuta nende toodetega proovipakk. Tarbijad ei mõista aga, et andes nõusoleku tasuta paki saamiseks, annavad nad ka nõusoleku pikaajalise lepingu sõlmimiseks, mille kohaselt hakkavad nad igas kuus saama tasulisi pakke. Kui tarbija sellest ja täpsematest lepingutingimustest aru ei saa, ei oska nad ka pärast proovipaki saamist firmale õigeaegselt teada anda, et nad tasulisi pakke edaspidi ei soovi.

Kui kaugmüügiga seotud tarbijapöördumiste statistikat vaadata, siis tuleb välja, et enamik selleteemalistest küsimustest puudutab telefonimüüki. See viitab selgelt asjaolule, et inimesed ei saa telefoni teel tehtud pakkumiste tingimustest täielikult aru ega suuda müügikõne käigus antud kogu infot meelde jätta. Kas telefonimüük tuleb seetõttu keelata või on lihtsalt tegemist telefonimüügi eripäraga?

Ameti pädevuses on järelevalve seaduste täitmise üle ning seaduse vastu telefonimüügiga tegelevad ettevõtted ei eksi. Pigem on küsimus selles, kas see, millele firmad müügikõne ajal keskenduvad, on tarbija seisukohalt kõige olulisem. Kas tarbijale jääb kõnest meelde tasuta pakk või lepingutingimused ning lepinguga kaasnevad hilisemad kohustused?

Tulles tagasi eelpool nimetatud firmade juurde, tuleb tõdeda, et kõik neist on teinud tarbijakaitseametiga koostööd, et oma teenusprotsesse ja lepingutingimusi inimestele paremini arusaadavaks teha. Samuti on suurem osa meieni jõudnud tarbijate kaebustest lahendatud rahumeelselt poolte kokkuleppel.
Seega, kataloogide saatmist ja müügikõnesid tarbijakaitseamet ära keelata ei saa. Tarbijatel tuleb endil olla tähelepanelik ning kindlasti tuleb arvestada sellega, et seaduste järgi on ka telefoni teel sõlmitud suuline leping kehtiv.

Siiri Erala
Tarbijakaitseamet kommunikatsiooniekspert

Print Friendly, PDF & Email