Kesklinn autodest priiks – poolt ja vastu (40)

Raul Öpiku arvamuslugu “Ventspilsi eeskujul kesklinn autodest priiks!” meie laupäevases lehes tõi kaasa hulgaliselt vastukaja. Näiteks veebikommentaator Kah Saarlane leidis, et kirjatüki autor (endine Rahuoperatsioonide keskuse staabiülem kolonelleitnant Raul Öpik töötab praegu Tartus Balti Kaitsekolležis – toim) pole oma kolkakülast kaugemale vist reisinudki.

“Ole hää ja sõida näiteks Pariisi ja siis säutsud hoopis teistsugust teksti,” soovitab ja arvab Kah Saarlane. Ta leiab, et kesklinna sulgemine tekitaks probleeme ja meelepaha neis majaomanikes-elanikes, kes elavad selle vahetus läheduses. Kah Saarlane elab ise maal ja on praeguse liikluskorralduse-parkimisega Kuressaares väga rahul.

 

Arusaamine hakkab peale kahe kõrva vahelt

Raul Öpik
suvesaarlane

Olen kindlasti olnud ka Pariisis. Peale Pariisi aga elanud veel paar aastat Hollandis, pool aastat Iisraelis ja Inglismaal Londonis ning veel pool aastat Süüria pealinnas Damaskuses. Kokku olen lühemat või pikemat aega peatunud 35 välisriigis.
Olen vast ikka selle ilmaeluga kursis küll, ei maksa kõike oma mõõdupuuga kohe võtta ja lahmida. Võib-olla olen rohkem kursis ka Kuressaarega kui Teie, lgp anonüümne. Olen Kuressaares koolis käinud, siin möödus minu lapsepõlv nõukogude okupatsiooni ajal. Tunnen linna ja selle rahva mentaliteeti läbi ja lõhki.
Ka mul on auto, millega sõidan Kuressaarde, et autodest ja kesklinnast eemal kohvi juua, nt Kessu kohvikus. Ajan ju samuti oma asju iga päev Kuressaares nagu iga kohalik saarlane.

Auto pargin kas tuuliku platsile või veetornmaja juurde või päikese eest varju sellele puudealleega tänavale, kus kunagi elasid linnaisadest esikommunist Enno Rand ja rajooni RSN esimees Jüri Suurhans.
Ajan oma asjad Laurentiuse kirikust kuni Arensburgi hotellini jalgsi linnas kõndides. Tipa-tapa viin nii turult kui kaubamajast oma asjad autosse ja jälle uue lasti järele! Võidab siit veel lisaboonusena tervis ja hea sportlik vorm!
Kuressaare kesklinn on ju sama väike kui vaid Tartu Rüütli tänav, minu arvates üks ilusamaid ja korralikuma väljanägemisega tänavaid Eestis. P.S. Tartus on aastaringselt autodele keelatud veel kogu Raekoja plats ning Küüni tn!
Aga mis siin ikka korrata, eks ka arusaamine hakkab peale ikkagi kahe kõrva vahelt ja kel seal napib, pole mõtet sellele ka seletada.

 

Suvesaarlane ärgu sõna võtku

Antti Kopliste
kellassepp asukohaga kesklinnas

Ehk ei olegi kodanik Öpiku jutt lõpuni vale, aga mitmes kohas kaaskodanikke solvav ja kohati lausa vulgaarne keelekasutus paneb mind arvama, et kohalikuna oleks loo autor esimeste seas, kes antud idee vastu kisa tõstaks.
Ma küsiks vaid mõned küsimused autorilt.
Mille poolest tossutab džiip rohkem kui sõiduauto? Miks ta üldse tossutab ja tolmune on? Kas džiip on a priori tossutav ja tolmune sellepärast, et on suur ja ebaökonoomne ja mõeldud tolmustel teedel liikumiseks? Kas džiipe ei saagi ülepea pesta, et nad kõik tolmused on?

Aga kes on autopede? Kas sõna tüvi tuleneb venekeelsest laensõnast “pederast” ehk omasooihar? Aga miks peaks solvama seksuaalvähemusi? Kas nemad on süüdi, et kesklinn pole autovaba?
Mis asi on “vene masuut”? Mingi eriline masuudi alaliik, mis võikalt haiseb? Teadaolevalt ei kasutata teedeehituses sidusainena masuuti, vaid bituumenit, aga kui autor pidas silmas päritolumaad, siis pidanuks selle kirjutama suure algustähega.

Selliseid lapsusi ja nõmedusi leiab pea igas lõigus. Loo autor võiks ennast veidi harida ja evida lugupidamist eelkõige enese suhtes, küllap siis tuleb lugupidamine ka ümbritseva suhtes.
Ja lõpetuseks tahaksin lisada siia mõtte, et suvesaarlased ei peaks sellisel teemal sõna võtma. Kohalikud peavad siin 12 kuud hakkama saama ja saavadki. Kindlasti pole Kuressaare linn nii üleautostunud, et peaks kaaluma liikluse sulgemist osades linnajagudes pelgalt seepärast, et kellelgi oleks rahulik peatänaval kohvitada ja õndsalt ohata, et “oh milline idüll!”
Kuressaares on piisavalt mõnusaid ja hubaseseid välikohvikuid ja terrasse, mis ei ole peatänava ääres, kui keegi tahab aga sõiduteel suppi süüa, siis on see tema vaba valik. Need paar-kolm nädalavahetust, kus külalisi ja nende transpordivahendeid saarel tavalisest rohkem on, võiks ju ilma virisemata hakkama saada, lp kodanik Öpik, või mis?

 

Puuduv ümbersõit välistab kesklinna sulgemise

Raul Salumäe
linnakodanik

Kuressaare kesklinna täielik sulgemine pole võimalik ümbersõiduteede puudumise tõttu. Heakene küll, kunagi ehitati Uus tänav eurorahadega justnagu ümbersõiduteeks.
Paraku on sel äraunustatud ümbersõiduteel üks üliohtlik ristmik (Kitzbergi tänav), üks jabur munakiviplats, kus sõiduautoga (mitte veoauto või džiibiga) liigeldes hakkab oma sõiduvahendist ja selle rehvidest hale ning üks malmkünnis, millega korralikke liiklejaid on kollektiivselt karistatud paari rullnoka ülemeelikuste eest.

Ümbersõidutee algses kavas ette nähtud Uue tänava pikendus otse üle Karja tänava kuni Ruubi poe esiseni välja jäi mingil põhjusel tegemata ja nüüd ukerdataksegi Metodisti kiriku esise pudelikaela kaudu kuidagiviisi läbi.
Mis aga Raul Öpiku puhta õhu armastusse puutub, siis tundub see küll natuke silmakirjalikuna, kuna kohvikute väliterrasse ehitatakse vaid selleks, et kohvikupidajad saaksid kehtivate seaduste kiuste ka suitsetajaid teenindada.
Seepärast ongi väliterrassidel pea eranditult vaid suitsetajad, kelle poolt õhku paisatav tubakasuits on kaasaegse auto heitgaasidest ilmselt mürgisemgi.

 

Külalised tulevad ja lähevad, elanikud jäävad

Väga tore arvamus hr Öpikult, võtkem nüüd tegelikkust versus mõne suvesaarlase hullu unenägu. Kuressaare kesklinna sulgedes ei ole meie toredasse linna kellelgi varsti asja. Jäävad vaid suve- ja suvasaarlased, kes käivad siin puhast õhku hingamas või rannapeol napsu keeramas. Puhast õhku on ka Võru metsades ja ooperit saaks päevade kaupa kajastada ka Hiiumaal.

Tõmmates kesklinna kinni, suretame me selle piirkonna selgelt välja ja keegi ei satu sinna ilmselt enne, kui see taas tehakse lahti autodele, kuna tänapäeva inimene on piisavalt mugav, et soovib siiski saada piisavalt lähedale vähemalt oma ööbimiskohale, et sealt edasi liikuda jalgsi, jalgrattaga või muude vahenditega.
Külastades Kuressaaret suvel ja tavel ei saa aru arvamusliidritest, kes soovivad kesklinna kinni panna – mis on soovide põhjus või taust…Kui autot pole, siis ära ela seda välja selle peal, et tõmbame igalt poolt autodega inimesed maha.
Jäägem ikkagi inimesteks ja suvesaarlase ja külalisena võiks olla külaline ning mõista, et elanikel on teised soovid.

Anonüümne kommentaar

Print Friendly, PDF & Email