Saaremaa kruiisiturism – kas on lootust? (1)

On küll! See on kindel teadmine, mis jäi kõlama eelmisel nädalal Tallinnas toimunud Cruise Baltic koostöövõrgustiku kohtumistel ja konverentsil, millest võtsid osa maailma suuremad kruiisifirmad.

Kohal olid Cruise Balticu koostöövõrgustiku liikmete (25 sadamat), sihtkohtade (10 riiki) ja nende partnerite esindajad. Kruiisiturisminduses peab paika ütlus, et aastad ei ole vennad ja väiksemad sadamad peavad leppima külastuskordade kõikumisega. Garantiisid selles äris pole, määrav on aktiivne suhete loomine ja hoidmine kruiisifirmadega ning klientide positiivne tagasiside, mille põhjal otsustatakse korduvkülastused.

Kliendigrupid on laevafirmadel erinevad, mistõttu rahulolu tagamiseks on oluline kliente imehästi tunda, pakkumaks nende ootustele vastavat ja isegi neid ületavat teenust. Stabiilsus sadamat külastavate laevade hulgas on võimalik saavutada pikaaegse tõhusa müügi- ja arendustööga.

Kvaliteet oli konverentsil üks kandvamaid märksõnu, sest Cruise Balticu koostöövõrgustiku üks eesmärk on olla parim sihtkoht maa-ilmas. Ükski koostöövõrgustik ega kruiisiregioon ei ole aga tugevam kui selle nõrgim lüli. Klientide rahulolu Saaremaa pakutavaga on vaja tõsta. Ja aasta 2013 saab Saaremaa jaoks olema väljakutseterohke: praegu on oma külaskäigu saarele broneerinud juba 14 ristluslaeva enam kui 7300 reisijaga! Võrdluseks: senine rekord on 2011. aasta 7 laeva, Saaremaa Sadama avamisest 2006. aastal on meid külastanud 16 laeva. Sel aastal on külla tulemas vaid kolm laeva, nendest esimene, Soome Kristina Katarina sel nädalal, 21. juunil, brittide laev Island Sky saabub 25. juulil ja suurim laev Discovery 700 inimesega pardal 7. septembril.

Võtmesõnad kruiisiturismi sihtkohtadele ja sadamatele valdkonna arendamiseks on: sadamamaksud ja turvalisus – piiratud areaalid; sihtkoha atraktiivsus – tugev müügitöö ja kontaktvõrgustikes osalemine, kohalike avatus ja külalislahkus külaliste võõrustamisel; kliendigruppide tundmine, et pakkuda sobivat paketti (Saaremaa vastu tunnevad huvi ka väiksemad kruiisifirmad, kes otsivad avastamata kohti, soovivad seikluslikke ja eksklusiivseid pakette); rühmajuhtide ja giidide professionaalsus – info edastamine kliendigruppidele sobivas võtmes, keeleoskus vastavalt kliendigruppidele, lugude ja legendide köitev esitamine mitte niivõrd aastanumbritele tuginedes, vaid interpreteerimisoskus laiemalt; sujuv kulgemine sadamast ekskursioonidele ja tagasi, niisamuti kui teeninduskohtades teenuse osutamisel; tulude suurendamiseks vajalik teenuste ja teenusepakkujate olemasolu ja eksponeerimine – piisavalt reisikorraldajaid, busse, atraktiivseid pakette, suveniire sadamaalal ja külastatavates kohtades.

Tervikliku positiivse elamuse saamiseks ja võimendamiseks on vaja, et kogu eelpoolnimetatud võrgustik sihtkohas toimiks tõrgeteta, et kaasataks kohalikke ja planeeritaks tegevusi.
Kõige selle nimel Saare maakonna turismiasjalised tegutsevad. Septembris toimub kruiisiturismi 2013. aasta hooaja esimene ettevalmistav arutelu.

Kaira Kivi
Saarte Turismiarenduskeskus MTÜ juhataja

Print Friendly, PDF & Email