Rootsi ajakirjanikud saabusid II ilmasõja aegse lennukiga (Galerii!) (3)

Rootsi ajakirjanikud saabusid  II ilmasõja aegse lennukiga

SAAREMAAD AVASTAMA! Göran Hassler (vasakul) ajakirjast Kulturen Wärld ning vabakutseline ajakirjanik Olle Bergman ootasid lennukilt maha astudes väga, et pääseks juba jalgratta sadulasse ja Kuressaaret avastama. Taustal väärikas veteranlennuk. Foto: Sander Ilvest

Ühtekokku 11 ajakirjanikku erinevatest Rootsi väljaannetest maandus eile Kuressaare lennuväljal 1943. aastal valminud hõbedase lennukiga DC3: SE-CFP ehk hellitavalt Daisy.

“See on hoopis mugavam lennuk, kui arvata võib! Jalgadel näiteks on seal mõnusalt palju ruumi,” kiitis Saarte Häälele hõbedaselt helklevast lennukist Saaremaa pinnale astunud vabakutselisena History Magazines’i kirjutav Olle Bergman. Tema kinnitusel oli lend väärika õhuveterani pardal tasane, otsekui paadisõit seisval veel. “Meil vedas tohutult ilmaga, Läänemeri oli ülalt vaadates sile kui saalipõrand,” tunnistas Bergman.

Saaremaale tuldi rootslaste kinnitusel just seetõttu, et “sellest kaunist saarest” oma väljaannetes kirjutada. Vahetult enne Saaremaale tulekut külastati ka Hiiumaad, et saarlaste sõsarsaarestki Rootsi ajakirjanduses kirjutada saaks. Mandri-Eestisse rootslaste teekond neid sel korral ei vii, keskendutaksegi vaid saartele. Läbi vuratakse Saaremaa suuremad vaatamisväärsused, nauditakse looduskauneid paiku, sh randu, ning juba täna pärastlõunal viib nende hõbedane Daisy nad Rootsi tagasi.

Daisy piloodi Göran Swensoni sõnul ehitati hõbedane iludus 1943. aastal Ameerika sõjaväele ning sellega lennati II maailmasõja ajal Lõuna-Euroopas ja Põhja-Ameerikas. Lennukil olid mõned sõjakahjustused, kuid praeguseks on lennumasin igati korda tehtud, mistap sellega lendamist karta pole tarvis. Varem polnud see lennuk Swensoni sõnul küll DC3, vaid hoopis C-47, mis tähistaski seda, et tegemist oli sõjaväelennukiga. Vahe on selles, et kui DC3 võimaldab vedada ka reisijaid, siis C-47 puhul oli lennuki sisemus sobilik kauba- ja sõjaarsenaliveoks.
Praegusel ajal lendab nn erareisideks sobilikuks ehitatud lennuk põhiliselt suviti. Talvel on Daisy Göran Swensoni sõnul tavaliselt põhjalikus hoolduses. “Temaga tegeleb ühekorraga 15 tehnikut, nii et temaga on päris palju tööd,” tunnistas piloot, kinnitades, et see aga ei tähenda, et lennukil midagi väga viga oleks.

“See on väga korralik lennuk tegelikult, kui lihtsalt pealevaatamisel seda aru pole saada,” märkis piloot naljatamisi. Suviti teeb Daisy ligikaudu 80 lennutundi ning temaga on tore lennata just seetõttu, et ta lendab suhteliselt madalalt, tavaliselt 400–500 meetri kõrgusel või soovi korral ka madalamal. Nii on suurepärane võimalus õhust fotosid teha, kinnitasid rootslased.
SA Saaremaa Turism juhatuse liige Angela Nairis tõdes, et taoliste ajakirjanike reiside eesmärk ongi erinevaid turismi sihtkohti tutvustada. “Selle reisi siht on tutvustada siinset loodust, militaarobjekte ja ajalugu ning see on ju põhimõtteliselt just see, mida me isegi Saaremaast promome,” on Nairise sõnul säärased reisid igati tervitatavad. Ta leidis, et kui rootsi ajakirjanikud on ise siin käinud, siis oskavad nad ka oma rahvale paremini kirjeldada, mida siin näha saab ja miks siia üldse tulla.
Rootsi ajakirjanike reisi korraldas EAS-i turismiarenduskeskus.

Print Friendly, PDF & Email