Kuivastus mehed ei nuta

SIIN ME OLEME: Sadamakõrtsi Mehed Ei Nuta omanikud Raul ja Tiia Pregel on rahul. 11 aastat on näidanud, et sellist toitlustusettevõtet on Kuivastus vaja.

Kuivastu sadamahoone teisel korrusel üheteistkümnendat aastat tegutsev toitlustusettevõte sadamakõrts Mehed Ei Nuta võõrustab reisijaid, sadamatöötajaid, kohalikke elanikke ning üldse kõiki, kes seda kentsaka nimega kõrtsi külastavad.

Filmihuvilised teavad, et “Mehed ei nuta” on Kõinastus filmitud eesti telefilm, mis osutus kohe pärast esilinastust 1. jaanuaril 1969. aastal ETV-s ülipopulaarseks.
Komöödia stsenaristid olid kirjanik Enn Vetemaa ja tol ajal Estonia teatris operettide ja muusikalide lavastajana juba tuntust kogunud Sulev Nõmmik. Filmiga “Mehed ei nuta” debüteeris Hiiumaa juurtega ja Saaremaale Möldri külla talumaja ostnud Sulev Nõmmik ka kui filmirežissöör.
Tallinnast alaliselt Kuivastusse kolinud Tiia ja Raul Pregel otsustasid 11 aastat tagasi hakata väikesaarel tegelema ettevõtlusega. Muhu saarega, täpsemalt Kuivastuga on Pregelid seotud juba enam kui veerandsada aastat.

“Ostsime siia suvekodu. Tallinnas elades ja tööl käies ei läinud maakodu korrastamine nii, nagu tahtsime, sest lihtsalt aega ei jagunud. Mõtlesime, et võiksime siin päris paikseks jäädagi, siis läheksid tööd-tegemised maja juures kiiremini. Ühtäkki vabanesidki sadamahoones ruumid. Eelmine rentnik loobus ja otsustasime proovida. Nainegi jäi lõpuks nõusse ja siin me nüüd oleme,” tutvustas Raul Pregel lühidalt ettevõtjaks hakkamist.
Tiia Pregelil olid toiduvalmistamise kogemused omast käest võtta. Pealinnas oli hakkaja naine töötanud kokana. Rauli ametite loetelu on mehe enda sõnul üpris kirju – ehitajast kuni firmajuhini välja.
Kuidas on aga Muhus toitlustusettevõttega läinud? “Eks iga algus ole raske. Kogemused aitavad. Elu on õpetanud. Kui asjad hakkasid laabuma, sai meile selgeks, et see töö toob leiva lauale. Koht peab olema hubane ja toidud head, siis ka külastatakse,” rääkis Raul Pregel.
Kas ka kõrtsi nimi Mehed Ei Nuta meelitab huvilisi sisse astuma? “Kui otsustasime selle nime panna, lootsime ise ka, et sellel on külgetõmbejõudu. Alguses olid inimesed nime lugedes üllatunud küll. Võib-olla tuldigi siis lihtsalt uudistama, mis selle nime taga on. Tegelikult andis selle idee üks meie tuttav. Meile meeldis ja nii see otsus tuligi,” selgitas Raul Pregel.

Film on ju otseselt Kõinastu ja Muhuga seotud. Vahest oleks mõttekas 44 aastat tagasi tehtud komöödiat samanimelises kõrtsiski aeg-ajalt suurel ekraanil näidata? “Alguses oli niisugune plaan täitsa olemas. Paistis aga, et otsest nõudlust selle järele ei olnud ja seepärast me sellega edasi ei tegelenud. Võib-olla tasub uuesti proovida,” arvas Mehed Ei Nuta omanik.
Menüüs on erilised road
“Roogade nimed on kõik tuletatud sellest paigast, kus me asume. Menüüs on näiteks “Sadam appi”, “Väina koha”, “Kõrtsi pitsa”. Kuna me ise elame Kuivastus Jaani talus, siis panime ühe roa nimeks “Jaani pelmeenid”. Meie klientide jaoks on tähtis, et nad saaksid tellitud toidu kiiresti kätte. Sadam on ju reisijate jaoks vahepeatus. Siit kiirustatakse edasi laevale või siis parvlaevalt maha sõites kuhugi sihtkohta. Me küll arvame, et oleme külastajate teenindamisega hakkama saanud,” rääkis Tiia Pregel.
Toitlustusettevõtte perenaise sõnul on neid viimasel ajal vahest isegi enam märgatud. Kliente on hakanud rohkem käima.
Sadamakõrtsi interjöörgi on paeluv. Keset söögisaali seisab päevinäinud puupaat. Külastajad muide laskvat end selles meeleldi pildistada.
Söögisaali nurkades troonivad Muhu õlleankrud. Tõsi küll, vahutavat kesvamärjukest nendes pole, aga ruumikujunduselemendina on need omal kohal. Vanadelt fotodelt seintel saab uudistaja ülevaate sadama ajaloost, kunagistest parvlaevadest, nende kaptenitest ning veel ühest, teisest ja kolmandast.

Sisekujunduse on omanikud ise välja mõelnud ja teostanud. Põhiprintsiip oli, et interjöör peab kuidagi haakuma filmiga “Mehed ei nuta”.
“Mõnedki külastajad, kes on söögisaalis paati silmanud, on kohe nalja heitnud, et sööme kõhud täis ja läheme sellega üle väina,” märkis peremees. Perenaise sõnul on sel talvel nende püsikliendid olnud ehitajad, samuti sadamatöölised. Muhulased tulevat mõnikord kaugemaltki just Kuivastusse sööma.
“Käivad lastega pered ja seltskonnad. Just pühapäeviti võtavad emad ja isad lapsed kaasa ja tulevad meile sööma. Püsiklientide üle võime samuti uhkust tunda. Suvekuudel astuvad välismaalasedki meie juurest läbi. Vaevalt et see nimi neile midagi ütleb. Võib-olla on nende saatjad sellest filmist küll midagi rääkinud, aga meile ei ole nad küsimusi esitanud.”
Tööpäevad on pikad
Suvekuudel võtab Mehed Ei Nuta kliente vastu hommikul kella seitsmest õhtul kella poole üheteistkümneni. Talvel on kõrts avatud 7.30–20.30. Suvehooajal on Kuivastu sadama kail avatud ka Mehed Ei Nuta müügikiosk, kus pakutakse jäätist, hamburgerit, karastusjooke, igasuguseid snäkke ja kohvi. Kas selline pidev valmisolek ettevõtjaile tüütavaks ei lähe?
Raul Pregel arvas, et läheb küll. “Aga midagi ei ole teha. Kui olen selle risti kaela võtnud, siis pean suutma seda ka kanda. Oleme mõelnud sedagi, et võtaksime töötajaid juurde. Saaksime sel juhul ise rohkem puhata. Üks asi on aga see, et inimesi pole kusagilt võtta. Ja teine asi – kui me ise kohapeal ei ole, siis hakkab süda valutama. Mõtleme sellele, kuidas neil seal läheb,” arutas peremees.

Midagi eriskummalist külastajad kõrtsis küsinud ei ole. Angerjast kliendid enam ei unistagi. Seda kala polevat muhulased viimasel viiel aastal ise õieti näinudki.
Tallinna tagasi kolimine ei tule Pregelitel enam kõne alla. Kodu on neil Muhus ammugi kenasti sisse seatud. Neile meeldib inimestega suhelda ja klientidele oma sadamakõrtsis head-paremat pakkuda.
“Me oleme selle mereäärse eluga kohanenud, loodus on siin võrratu. Mõtteid ja ideid on veelgi. Oma talus kavatseme edaspidi ka külalisi võõrustada. Tihti on matkajad meie käest küsinud, kus saab ööbida, kus telkida. Me saame edaspidi seda võimalust neile ka ise pakkuda,” andis Tiia Pregel teada.
Sadam ja ülevedu on selle aja jooksul, mil Pregelid sadamakõrtsi pidanud, tundmatuseni ja positiivses suunas muutunud.
“Alguses tundus, et see kõik muutub liiga kiiresti. Kui veel sillaehitusest tõsisemalt räägiti, siis arvasime, et meile ei jagugi tulevikus enam kliente. Arvatavasti seda silda niipea siiski ei tule.
Aga muudatused on tõesti suured. Nüüd tuleb siia veel jahisadam. Ootame selle valmimistki suure huviga,” teavitas peremees.

Muhu kultuuriüritustest püüavad Kuivastu ettevõtjad ka osa saada. “Juu Jääbil Nautses käisime esimestel aastatel. Nüüd on see festival nii laiali valgunud, et ei jõua jälgidagi, kus midagi toimub. Põhilise aja oleme suvel töö juures. Siin ongi meie teine kodu.
Muhu saar pakub meile ikka veel avastamisrõõmu. Loodame edaspidi nii Muhus kui ka Saaremaal rohkem ringi liikuda. Tallinnas oleme viimasel ajal üha harvemini käinud. Oleme leidnud oma koha siin. Saab näha, mida edaspidised aastad toovad,” tegi Raul Pregel jutuajamisest kokkuvõtte.

OÜ HORESTO

• Sadamakõrts Mehed Ei Nuta Kuivastu sadamahoone teisel korrusel
  • Toitlustamine, sh ka gruppide (kuni 50 inimest) toitlustamine
  • Peolaudade tegemine (kuni 50 inimest)
  • Tähtpäevadeks ja peielaudadele tellitud roogade valmistamine
  • Suvekuudel karastusjookide, jäätise, kohvi ja snäkkide müük sadamakai kioskis