Sõrve militaarmuuseumi iludus läheb Oksaneni filmi (8)

Sõrve militaarmuuseumi iludus läheb Oksaneni filmi

WEHRMACHT’I AUTO: Tõeline uunikum, 1939. aastal valminud Opel Kadett K-38, mis Teise ilmasõja ajal sõitis Sõrve teedel, sõidutades Saksa ohvitsere, on nüüdseks Sõrve tagasi jõudnud. Foto: Mati Martinson

Sõrve militaarmuuseum sai uue eksponaadi, milleks on Saksa sõjaväe käsutuses olnud ja tõenäoliselt ainus kogu Euroopas tänapäevani nii hästi säilinud Opel Kadett K-38. Tegemist on tõelise iludusega, mis on praeguseks saanud enimpildistatud eksponaadiks, kinnitas muuseumi juhataja Tõnu Veldre.

Veldre sõnul on auto täiesti sõidukorras ning huvi vana Opel Kadeti vastu on nii suur, et auto uksed tuli selle säästmiseks sulgeda.
Vana Opel Kadett kuulub Tallinnas töötavale saarlasele, ehitusettevõtjale Taneli Leivatile, kes ostis selle naabrimehelt.

“See leiti kunagi Sõrvest ühest küünist,” teadis Leivat raudsuksu ajaloost rääkida. Mees lisas, et kui masin sai algul lihtsalt ilusa välimuse, siis nüüd, kui ta on kolm aastat olnud Kuusalus vanade autode restauraatori Tõnu Piiburi käes, on auto omandanud päris autentse välimuse. Uhke vana värv on maha võetud ja sisuliselt lammutati Opel täiesti osadeks. Leivati sõnul oli autol lõpptulemusena neli “doonorit”, sest talle sooviti anda võimalikult esialgne välimus ja leida originaalosad. Vaid rehvid telliti Ameerikast tootjalt, kes ongi spetsialiseerunud vanade autokummide valmistamisele.

Praeguseks on teada, et nüüdseks Sõrve tagasi jõudnud Opel Kadett valmis 1939. aastal, oli algselt musta värvi ning võeti Teise maailmasõja ajal kasutusele Wehrmacht’i staabiautona, saades siis terashalli kuue. Nüüd oodatakse vastuseid päringutele, mis on saadetud Saksa ajaloomuuseumidele – et teada saada, millisele väeosale auto kuulus ja ehk on võimalik ka tuvastada, kes sellega sõitis. Leivati kinnitusel on tegemist tõenäoliselt kogu Euroopas ainsa sõjaajast pärit ja tänapäevani säilinud Opel Kadetiga.

“Ega sellel autol nüüdseks väärtust ei ole, sest ta väärtus on hindamatu,” märkis Leivat, soostumata ütlema, kui palju tal auto restaureerimise peale raha kulus. “Palju, ikka palju,” nentis mees, kes siiski leidis, et õigem on masin viia sinna, kus on tema koht – Sõrve. “Mis ta mul ikka siin kodus garaažis seisab,” märkis ta, lisades, et on tore, kui auto inimestele meeldib ja seda vaatamas käiakse.

Lisaks populaarsusele Sõrve muuseumis hakkab sõjaaegne Opel Kadett kuulsust koguma ka filmitegijate seas. Nimelt võttis Leivatiga ühendust Sofi Oksaneni menuromaanist “Puhastus” tehtava filmi rekvisiitor, kelle sooviks oli saada auto tuleval aastal ekraanile jõudvasse linateosesse. “Eks nad selle internetist leidsid ning nüüd, 19. augustil sõidabki auto filmivõtetele,” märkis Leivat. Ehkki auto on täiesti sõidukorras, on sellel käike raske vahetada ning nii võib juhtuda, et filmivõtetel tuleb Taneli Leivatil oma Opelit ise juhtida. “Pärast filmivõtteid toon auto Sõrve tagasi, kuid talvekorterisse sõidab ta ikka minu koju, et siis kevadel tagasi tulla,” sõnas Opel Kadeti omanik.


OPEL KADETT K-38 (1939)

Tehnilised andmed:
Mootor R4, töömaht 1074 cm3, võimsus 23 hj. Kolmekäiguline käigukast. Elektrisüsteem töötab 12-V pingega. Kütusepaak mahutab 31 + 5 liitrit kütust. Keskmine kütusekulu on umbes 8 l / 100 km. Auto kaal on 740 kg.

Ajalugu:
Opel Kadett K-38 väljus tehasest 1939. aastal musta värvi tsiviilautona. II maailmasõja ajal võeti auto kasutusele Wehrmacht’i staabiautona ja värviti terashalliks. Opeli sõjatee lõppes 1944. aastal mõlkis ja vaevatuna Saaremaal. 65-aastase puhkuse järel alustas vana sõja-Opel oma uusi retki Kuusalu autobaasist.

Print Friendly, PDF & Email