Merepäevi väisav Libava meenutab Kuramaa hiilgeaegu (2)

Merepäevi väisav Libava meenutab Kuramaa hiilgeaegu

 

Kuressaare merepäevade üheks tõmbenumbriks tõotab tänavu saada ajalooline purjelaev Libava Liepajast. See lätlaste purjelaev on just nii paraja suurusega, et mahtuda läbi Kuressaare sadama faarvaatrist ja kaunistada merefestivali laevaderivi.

Libava ehitamist hakkasid neli aastat tagasi vedama kaks Kuramaa rannakalurit – Anatoli Molokanov, praegune Libava kapten ja Vilnis Brikmanis, kes mõlemad on ka aluse omanikud. 17. sajandi purjelaeva koopia ehitajad leiti Petrozavodskist puulaevadele spetsialiseerunud laevaehitusfirmast Varjaag, kus töid alustati 2007. aasta mais.

Kodusadama järgi Liepaja nime kandev alus valmis täpsete kolmesaja-aasta vanuste vanade eeskujude järgi ning veeskati Karjala pealinnas 2008. aasta sügisel. Mõõtu võeti vanadest muuseumlaevadest, abi saadi ka 17. sajandi hollandi laevameistrite säilinud joonistest ja saksa laevaehitusajaloolaste põhjalikest uurimustest. Laeva identiteeti aitas osaliselt leida ka Läti ajaloolase A. Zalstersi uurimus Kuramaa hertsogi Jakob Kettleri ajaloolisest purjekast Libava, mis kinnitas veelgi mõtet anda alusele praegune nimi.

Kapten Anatoli Molokanovi hinnangul on hertsog Jakobi teeneid Kuramaale raske ülehinnata. “See, mida 17. sajandil hertsog Jakob tegi Kuramaa jaoks, on võrreldav näiteks Peeter I panusega Vene riigi arengusse,” rääkis Molokanov. Jakobi ajal kujunes Kuramaa hertsogiriigist oluline laevatootja: seal ehitati sadu ookeanilaevu. Kuramaa enda laevastik – 14 kauba- ja 10 sõjalaeva – oli Läänemere võimsaim. Tänu korralikule ookeanilaevastikule olid kuramaalased võimelised tegema kaugreise, mille tulemusel sai Kuramaa hertsog oma valdusesse 17. sajandi lõpul kaks kolooniat: Gambia Aafrikas ja Tobago saare Lääne-Indias.

Kaasaegse Libava aluseks on võetud madala süvisega herren-tüüpi hollandi purjekas, mis oli mõeldud lõbusõitudeks ja on kaunistatud laeva kohta rikkaliku dekooriga. Taoline laevatüüp oli laialt levinud nii Lääne-Euroopas kui Venemaal 17.-18. sajandil. Pea kõikidel kroonitud peadel olid seda tüüpi lõbustuslaevad, nii ka hertsog Jakobil.

Kapten Molokanovi sõnul on nüüdseks laeva kiilu all läbitud tuhandeid miile Läänemerd, külastatud Rootsi, Eesti ja Leedu sadamaid ning osaletud möödunud aastal näiteks ka rahvusvahelisel Baltic Sail regatil. ”Oleme Libavaga käinud paljudel Läänemere sadamalinnade üritustel. Tänavusel Mersragsi sadama festivalil kuulutati meie purjekas Baltimere kõige ilusamaks puulaevaks,” märkis kapten uhkusega.

Purjelaeva pardal on kaks 130-kilost kahurit aupaukude tegemiseks. Alus võtab peale 30-40 inimest ja pikemateks reisideks pannakse kokku kaheksameheline meeskond. Lätlastele on Libava kui hea alus seltskondlikeks väljasõitudeks. Kõige enam armastavad romantilist alust noorpaarid – enamik laeva rentijaid ongi pulmaseltskonnad.


Libava viib huvilised merele

Reedel kell 17, laupäeval kell 12.
Pilet: 10 eurot; 3–12-aastastele ja pensionäridele 5 eurot. Sülelapsed tasuta!
Suurema huvi korral tehakse lisasõite.
Libava kapteni Anatoli Molokanoviga saab kontakti e-postil libavasail@inbox.lv .

Print Friendly, PDF & Email