
TÜLI PÕHJUS: Just selline võimas aed on Muhu kunstitalli akende taga ja sein on vahel ka kahe naabri suhtlemises.
Foto: Erakogu
Muhumaa ühes kuulsamas paigas on lahvatanud tõsine tüli. Muhu saare idüllilises Koguva külas on kahe naabri vaheline suhtlemine olnud keeruline juba aastaid. Üks süüdistab teist kallaletungis ning teine esimest aastaid kestnud terroris. Nüüd klaarib seda politsei.
“Ega ma sellest eriti rääkida ei taha,” jäi Muhu saarel Koguva külas asuva kunstitalli perenaine Pirkko napisõnaliseks, lisades, et juunis tuli naaber talle tõepoolest kallale.
Naabrimees Tõnis aga kinnitas Saarte Häälele, et ei ole kedagi löönud ning kavatseb seda ka politseile tõestada. Tema hinnangul on tegemist naabri terroriga, mis on kestnud aastaid ning tema omakorda on esitanud politseile avalduse, kuna naabrid tungisid tema õuele ja lõhkusid tema ehitatud rajatise.
”Ma ei ole kellegagi tülis,” kinnitas Tõnis, selgitades, et kui naabrinaine elaks rahulikult oma hoovis, siis seal veedetud puhkuse ajal nad teineteist ei häiriks.
Piir tekitas tüli
Naabrite omavahelise läbisaamise tagamaad ulatuvad aastate taha. Aega, kui tehti maamõõtmisi ja pandi paika kinnistu piirid. Toona juhtus nii, et kahe kinnistu piir läks kunstitalli akende tagant läbi. Naabrid ei soovinud, et turistid nende akende all pidevalt jalutavad ning ehitasid kõrge aia vahele. Kuigi teine pool asus selle vastu võitlusesse, püsis aed mõnda aega. Täpsemalt selle aasta kevadeni.
Siis lasi kunstitalli perenaine aga ehitusfirmal aia maha võtta, ning sellest hetkest hakkas naabri karikas üle ääre ajama.
Junnid ja lillekastmine
”Sel kevadel läks asi tõesti hulluks,” rääkis Saarte Häälele kunstitallis töötanud galerist, lisades, et küll on nende ukse taha sokutatud junne ja ka heeringapäid. Kes seda täpselt tegi, keegi ei tea.
”Ta (naabrimees – toim) lõi Pirkko silma katki,” teab löömisest rääkida galerist, kes tõi omakorda näiteid naabrite suhtumisest.
”Ta tungis omavoliliselt minu õuele ja lasi maha võtta minu ehitatud rajatise,” ei suuda naabermaja peremees Tõnis oma naabri käitumist mõista, lisades, et lammutustööde käigus sai tõsiselt kannatada nende elulõngade kollektsioon. Kui pererahvas oma hoovis tehtud lammutustöid vaatama jõudis, tuli naaber nende tegevust filmima.
”Panin käe objektiivi ette ja palusin mitte filmida,” kinnitas Tõnis, lisades, et ei ole naist löönud. Mehe sõnul on tal terve kaust dokumente tõendamaks, et ta on ennast aastaid üritanud naabri tegevuse eest kaitsta, mis on aga olnud keeruline, sest tema püsielukoht on mujal.
”No näiteks ükskord oli minu õue ehitatud kaev,” toob ta näite naabri suhtumisest, lisades, et kaev tuli kinni ajada. Peremehe sõnul oleksid nad igal muul juhul koguni kaalunud tülika naabriga suvila müükipanemist, kuid tegemist on tema naise sünnikoduga.
”Juhtumiga tegeleb politsei,” ütles Saarte Häälele Pirkko, kes ühel hommikul galeriisse minnes leidis naabripoolsete akende tagant sildi ”PIRKKO GO HOME!”.
”Näiteks loobiti aken kiviga sisse,” selgitas naine, lisades, et sealt on sisse visatud nii mulda kui lastud ka vett, tuues vabanduseks, et nemad kastavad lilli.
Suhted naabritega on viinud Pirkko selleni, et ka tema kaalub maja müüki panna.
Galeristi sõnul oleks Muhumaal palju kaotada, kui Pirkko ära läheb ning kohalikud kunstnikud on lausa palunud, et Pirkko jääks. Naabreid on üritanud lepitada isegi vald.
”Kõige parem oleks, kui naabrid omavahel ära lepiks,” soovitas Muhu vallavanem Raido Liitmäe, kes oli aastaid naabrite vahel tüliõunaks olnud vaidlusest ja arusaamatusest teadlik.
Nagu mõnest Eesti kirjandusteosest välja võetud naabritevahelise vaenamisega tegeleb siiski edasi politsei.
No tundub küll nahaalsuse tipp teise aed maha lammutada ja teise õue kaev ehitada. Aga noh, soomlased peavadki end eestlaste suhtes jumalateks.
Mõni aasta tagasi oli selle kunstitalli ukse asemele pandud klaasuks, mis avanes naabrite hästikorrastatud õue. Ka kunstitalli sissekäik kulges naabrite privaatsust rikkudes. On loomulik, et Tõnise pere soovis oma kodus rahu ja ehitas oma krundile ette kõrge aia. Soomlasest naaber tuli ja lõhkus selle maha. Seaduse järgi peaks olema inimesel Eestimaal õigus oma kodu puutumatusele ja privaatsusele. Kas soomlastele Eesti seadused ei kehti?
Sa Tõnis oled ikka mats küll.Arvatavasti ka valetad.
Keegi siin püüdis aru pähe panna,et ärge minge rahvuse kallale vaid õiendage oma maamõõtjatega kes on Saaremaal teinud ikka täielikku praaki.Kes rohkem kisas või maksis,see sai,mis tahtis.Olen kohanud ka tüüpe,kes külmavereliselt nihutavad piirimärke.Toose,mille eest Sa palka saad?
matsil on minuarust õigus oma õuele ja privaatsusele. mina ka ei sooviks vahtida neid turistide horde ja veel vähem tahaksin, et nood hordid iga päev minu elamist- olemist vahiksid. kui naaber tahab seal oma äri ajada-pidada siis leppigu aiaga ja kogu lugu. pealegi kui aed ees siis ei pritsi ka kastmisvett talli akendesse, või kuidas…ise lõhub aia maha ja siis hädaldab, et vesi pritsib ja kass heeringapäid trepile veab.
No kuidas saab naaber minu aia maha lõhkuda. Soomalne käitub seal nagu pärismaalastega ennegi käitutud. Vald peaks ikka oma seisukoha võtma.
meetreid ju me võõrad ei muuda,aga maa omanikul võiks ju olla õigus oma maad kasutada ja käsutada.mis vahet kas pirjo või tõnis!
Tegelt käib sõda kuntstitalli hoone pärast!Ive on aastaid kohtuuksi kulutanud.Jõudu ja jaksu!!!
Sõgedate küla ju…
Ja selliseid tülisid on tänapäeval mujalgi, kahjuks… Kui naaber lihtsalt ei mahu oma õuele ära, vaid asjatab kogu aeg naabrite õues ka….
Ma tean küll, mis on kunsthammas, aga ma ei tea, mis on kunsttall, Saaremaal on lambaid küll ja neil on talled. mIlleks siis vbeel kunsttall.
—
Talliks nimetatakse ka ruumi hobuste pidamiseks. Kas selles tallis on mõni kunslik mära?
Laskumine rahvuslikule pinnale näitab isiku madalust.Teiseks – see on imekass,kes veab heeringapäid sinna kuhu tema omanik soovib.Edasi – üsnagi tõenäoliselt vallavõimud pigem aitavad tülile kaasa kui vastupidi.
On olemas Karistusseadustik,kus on täpselt reguleeritud,mida võib kaaskodaniku suhtes ja mida ei või.Ka sõim jne. rääkimata muust,on karistatav.Tundub,et Saare politsei peab sarnaseid intsidente tavalisteks ja suhtub asjasse laisalt ja ükskõikselt ja nii kõik jätkub.Mis tähendab “turistide hordid”? Kui neilt raha tahate,siis tulge pärismaalaste seisusest välja.Pealegi,mina ei usu,et asi on neis,on vaid ehtsas kiusus.Ei ole meil vaja kohalikke norrasid.Tean,et sarnaseid tülisid on Saarel tüütavalt palju.(maamõõtjad,võtab ohkama)
Karistusseadustiku järgi on inimese filmimine salaja kaamera või mobiiliga käsitatav eraviisilise jälitustegevusena ja karistatav väärteomenetluse korras.Ülesvõetuga manipuleerimine mistahes vormis toob kaasa juba krimi.
Polegi vaja kallale minna.
alati on hea kui on kruntide vahel aed, siis ei teki mingeid probleeme. miks see aed siis ära lammutati. see näitab seda, et nii kena on kui on probleem ja saab naabriga tülitseda.
Nagu ma jutust aru sain,soomlanna pildistas naabri tegevust,ehk siis vaidlusealust teemat,mitte inimesi kui sellist.Töestusmaterjal.Fakt.
Kui inimene oma hoovis toimetab ja naabri tekitatud kahjusid (nt. oma lillepeenart) hindab, siis ei saa seda küll soomlase “vaidlusaluse teema” töestusmateriali salvestamiseks nimetada. Ja igal juhul – kui inimene palub naabril ennast mitte filmida oma enda koduaias, siis peaks naaber seaduse järgi seda soovi austama.
Tegu on neurootilise Soome vanaga, kes oma pensionipäevi igal vöimalusel pönevamaks muuta püüab ja siis Eesti rahva kaastunnet kerjab. Häbi olgu tal. Kunstnikud, kes soomlast pölvili jääma paluvad pole ise ilmselt tema naabrid pidanud olema…..
pirkol on pirkot vaja ja pirkol on turiste vaja, teistel neid vaja pole.
kui naaber tahab turiste siis mina ei pea neid teps mitte tahtma-ei näha ega kuulda. seda enam kui naabri aia eksponeerimine turistidele käib ilma naabri nõusolekuta.
üks tarib turistid sinna, kus neid ei taheta ja pahandus majas.
teine tahaks turiste oma õuele, aga keegi ei too.
maailm ei ole ikka veel täiuslik, töö peab jätkuma…
ei oskagi kohe midagi soovitada, mis nende kise ohale tulnud turistidega peale hakata…
Enamuse eelnevatest kommentaaridest võib kokku võtta sõnaga “võõraviha”. Enese pihta suunatud võõraviha saab vältida ainult sel teel, kui oma kodukolkast mitte nina välja pista. Kyllap on võõraviha all kannatanud ka eestlastena Soomes töötavad Kunstitalli naabrid. “Tagasi tegemine” ei ole muidugi lahendus. Väikese hoiatava paralleelina võiks ehk meenutada, et Norra massitapmise yks põhjendusi on samuti võõraviha.
Ja veel mõned täiendavad tõsiasjad:
1) Koguva kylas ei ole turismihooajal privaatsust _mitte kusagil_ ja seda kultuurilist tõsiasja paraku pöörata ei ole võimalik.
2) Aed oli pystitatud ebaseaduslikult; selle mahavõtmist nõudsid nii muinsuskaitseamet kui vald;
3) Kaev oli seal olemas juba kolhoosiajast, kui vaidlusaluses hoones peeti loomi (sealt ka nimi “tall”);
4) Eakale naabrile kehavigastuste tekitamine mistahes asjaoludel on häbiväärne tegu.
Ikka ei saa keegi aru,et rahvuse kallale minek on nõme!
rahvuslikule pinnale laskuda aga natuke nokiks siiski. soomes on juba ammu kõik järve ja mereääred sildistatud eramaad, võõral pea võimatu kuskilt läbi pääseda. miks too proua arvab, et siin tema jaoks samad reeglid ei kehti. eraomand on eraomand ju igal pool.
soomlane peab aia tagasi panema(ehitama)
oot-oot, kas vald ja muinsuskaitseamet käskisid siis sommil Tõnise aia maha lammutada?
Toose on hästi kinni makstud ja maa-amet samuti. Kui keegi viitsiks süviti asja uurida…. Ma ei imesta, et Toose koera tulistati – küllap keegi, kellele ta liiga lasi teha, aga koera tulistamise asemel oleks võinud inimesega asju klaarida.
Miks küll vald midagi ette ei võta? Inimestel peab olema võimalus oma koduaias privaatsusele ja teiste vara ju ometi võõrasse aeda lõhkuma ei tulda. Las see Pirko ehitab aia tagasi ja asi mutt!
Rahvuseid paraku ei saa välja jätta! Teie pole järelikult pidanud soomlastega naabrid olema. Neil on imelikud tavad ja kombed ning omi töekspidamisi tulevad nad rakendama ka siin, meie isamaal! Kas sina kolides vanaduspäevil näiteks Hispaaniasse, hakkaksid tuttavatele naabri hoovi eksponeerima? Ma olen üsna kindel, et sa istutad oma roosipeenra ja soovid kah privaatsust, et oma elu elada. Soomlane käitub siin liiga koduselt, et mitte õelda – häbematult. Intelligentsust ei saa ju osta nagu odavat alkoholi…
Enne eraomandist kisamist tuleks ennast kasima hakata,kulla saarlased või muhklid!
Nüüd on küll keegi tarkpea väga valesti “tõsiasju” tõlgendanud.
1) Turiste on külas muidugi suveti rohkelt, kuid eemal aia tagant mööda kõndivad turistid on siiski hoopis teine asi kui see, et turistid sinu aias kohvitassi taga istuvad ja sind kui puurihamstrit imestavad.
2) Kunagine valla “nõue” aed lammutada tühistati paar aastat tagasi seoses sellega, et see ei olnud kooskõlas Eesti seadusega. Isegi kui aia ehitamine oleks olnud ebaseaduslik, ei tee see Pirkko lammutustöödest seadusliku.
3) Kaev on muidugi ammu olemas olnud aga kahjuks naaber Tõnise hoovis! (Soome proua ei saa ikka aru, et nt. tema poolt naabri aeda ehitatud maja ei tee sellest tema oma!)
4) Kas Tõnis on kehavigastuste tekitamisest süüdi mõistetud? Minu teada mitte….
Rumala maamatsi jutt. Tutvugem enne seadustega kui hakkame sõna võtma.
Viimati kui käisin Muhu Muuseumis ja jalutasin Koguvas ringi, mäletamist mööda “eestlasest” naaber eksponeerib kõigile turistidele oma kahte, Soome numbrimärkidega, mersut.
mis seal siis haiseb? kas pirgu vöi heeringas?
Minu teada kunstigaleriis puudub täielikult tualettruumi kasutamise võimalus? Rääkimata rohkest turistide arvust, kes galeriid külastavad, viibib seal ka täistööajaga galeriitöötaja…..Kas see võiks seletada junnid ukselävel? :)
Tõnis ja tema naine on loobunud Eesti kodakonsusest (vaadake Riigi Teataja) ja võtnud Soome kodakondsuse.
On ikka vastik kui puru võõrad inimesed ronivad teise isakodu territooriumile.
Ja eks Pirkol seda vanusekest ka juba omajagu.
Jumala võõras vanaeit.
Arvan, et need, kes aitasid kunstitalli hoonet soomlastel endale saada võtsid oma osa sellest firmast ammu välja ja peavad peenikest naeru, et las teised käivad kohut, nemad said oma osa kätte.
Loe lugu paremalt vasakule, vasakult paremale, risti või diagonaalis, asjaosalisi täpsemalt teadmata, on selge – vaevalt on inimesi, kellele meeldiks, kui akna või aia tagant pidev amokijooks läbi käib. Olgu siis tegemist Kapa- Kohila või Koguvaga.
Loetu põhjal tundub lugu lihtne ja loogiline. Pere proovis oma suvise puhkuse privaatsust pisutki taraga kaitsta, see lõhuti maha ning kui peremees maradööritsemist vaatama läks, suruti kaamera näkku. Milleks ometi? Et jäädvustada inimese raevu, nähes kui tema omandit lõhutakse? See teguviis ise lõhnab provotseerimise järgi.
Armas proua Pirkko, kui Ta asjast rääkida ei taha, siis miks Ta lehte probleemist teavitasite? Vaevalt, et selle must pesu pesemine trükisõnas niigi katkiseid suhteid parendab.
Mõned kommenteerijad jätavad ka kummalise, et mitte öelda kadedusest nõretava mulje. Kas õiglus oleks suurem, kui õuel oleks seisnud roostes Fiat? Ja mis üldse puutub siia kellegi kodakondsus? Kas tõde tunduks tõesem, kui perel oleks Eesti kodakondsus? Tjah, teadjad- targad, loodetavasti tagab ärapanemisest saadud vaimne orgasm nähemalt hea une.
Kena oleks, kui Koguva kunstitallis oleks nurgake ka sallivuseks ja tolerantsiks.
Asi ei ole kodakondsuses, vaid võõra riigi seaduste ja kommete austamises. See, kas Tõnisel on mersu või mitte ja mis numbrimärgiga ta on, ei oma mingit tähtsust. Kui inimene võõras riigis seaduseid austades leiba teenib, ei ole ikka vist kellegi asi. Vaevalt et Tõnis julgeks Soomes naabri maid endale himustada või naabri aeda ehitisi rajada. Teisiti kui meil Eestimaal, tsiviliseeritud maailmas saab sellise asja eest karistada.
Ja mis see siia puutub? Kui inimene on 20 aastat Soomes ausalt arstina leiba teeninud, võiks ta omada juba eralennukit. Ja see, et inimene hästi elab, ei anna õigust tema naabritel tema kodurahu häirida ja kadetatel endistel kaasmaalastel “ussitada”.
võsa pets tuleb kohale kutsuda :D