
“HIIUMAA” SILLAL: Norra kuningas Harald V, kapten Tõnu Kreos, Leedu president Dalia Grybauskaité ja kapten Ain Pulk.
Foto: Marko Mumm / Saaremaa Laevakompanii
Edela-Norras, Fiskerstrand BLRT laevatehase juurde kaile kogunesid eile keskpäevaks pea terve Sula piirkonna elanikud lipukesi lehvitama, Saaremaa Laevakompanii vastvalminud kolmandat laeva uudistama ning pidulikul visiidil olevat Norra kuningat Harald V tervitama.
Kuningaga koos oli laeva külastamas ka Norras ametlikul riigivisiidil olev Leedu president Dalia Grybauskaité. Fiskerstrand Verfti tegevdirektori Rolf Fisker-strandi kinnitusel jäi laeval 45-minutilise tiiru teinud kuningas “Hiiumaaga” vägagi rahule.
Täpselt niisama rahul olid sellega ka laeva kaptenid Ain Pulk ja Tõnu Kreos ning AS-i Saaremaa Laevakompanii nõukogu esimees Vjatšeslav Leedo. “Laev sai ilus, see on kõigile näha. Seda enam, et kuningaski tuli seda vaatama. Vaevalt, et kuningas oleks tulnud vaatama midagi sellist, mis talle ei meeldi,” ütles Leedo Saarte Häälele.
Leedo vahendas, et kuningas jäi emotsioonide avaldamisel küll vaoshoituks, kuid uut laeva tunnustas ta sellegipoolest. “Kaptenitega vesteldes kiitis ta tublit tööd,” märkis Leedo. Ta nentis, et kuninga külastus pole ajalooline hetk mitte ainult laevakompanii jaoks, vaid suur asi ka kohalike jaoks.
“Kohalikud laevavabrikandid räägivad, et viimati väisas Norra kuningas toda piirkonda 1940. aastatel. Et meie väikese Eesti suur laevaehitusprojekt on ka Norra riigi jaoks niivõrd suur, et kuningas ise peab vajalikuks pärast nõnda pikka aega kohale sõita ja oma külalisi meie “Hiiumaad” vaatama tuua, on tunnustus eelkõige Eesti meremeestele,” leidis ta.
BLRT Grupi juhatuse esimees Fjodor Berman märkis, et niivõrd kõrgete isikute visiit on ettevõtte jaoks suur innustus. “Lisaks kolmele Eesti parvlaevale oleme ehitanud mitmeid praame Norra jaoks. Täna käib kahe gaasipraami ehitus, millest üks on maailma suurim omataoliste seas,” rääkis Berman.
“Hiiumaa” kapten Tõnu Kreos ütles Saarte Häälele, et järjekorras kõige viimane peab tavaliselt ikka kõige parem tulema, nii on ka täna ristimisele minev “Hiiumaa” mõnes mõttes täiuslikum kui “Saaremaa” ja “Muhumaa”. “Head ja vead, mis teiste peal on välja tulnud, on siin arvesse võetud,” kinnitas Kreos.
Vjatšeslav Leedo avaldas lootust, et uus laev saab meele järele olema ka hiidlastele, sest istekohti sai “Hiiumaale” igatahes rohkem tehtud. Täpselt nii nagu hiidlased soovisid. “Tegelikult niisuguseid olukordi, kus üle 400 inimese oleks korraga laeva peal, on talvel väga harva.
Seal on probleem võib-olla natuke selles ka, et inimesed ei ole harjunud üksteise kõrval istuma,” märkis ta. Istekohtade vajalikkusele rõhus ka laeva nooruke ristiema Katrin Kallisma, kes pärast põhjalikku ringkäiku laevas oli samuti seda meelt, et laev on hästi välja kukkunud.
Parvlaeva “Hiiumaa” ehitamisega jõuab lõpule Saaremaa Laevakompanii 1,4 miljardi krooni suurune laevaehitusprojekt, mille raames valmib kolm identsete parameetritega reisiparvlaeva Lääne-Eesti saarte ja mandri vahel ühenduse pidamiseks.
Virgo!!!
Meeldiv tõdeda, et vähemalt suve lõpust kuni kevadeni välja ei pea laevast mahajäämise pärast muretsema, broneeringut pole enam vajagi.
Ometi üks hea uudis jälle. Tubli ja kiitus, hr Leedo. Laevad on väga head.