
MÜRA SAATEL: Et saalisolijatele ja linnaametnikele demonstreerida, kuidas kõlab lubatud müratase tegelikult, käivitas Valguse tänava elanik Priit Riim (paremal) Andres Tamme sõnavõtu ajaks arvutilt motomürina. Laua taga istuvad ametnikud Rita Tamm ja Kadri Randoja.
Foto: Egon Ligi
Kuressaare linna ja Kaarma valla kontaktvööndi ühisplaneeringu avalikul arutelul lasid Roomassaare motoraja vastased detsibellidel kõlada ja kuigi lindilt lastud mürin jäi igati lubatud müra piiridesse, oli sellest üle rääkida päris raske.
“Ma tahan oma jutu taustaks panna motomürinat,” ütles Kuressaare Tuule tänava elanikke esindav vandeadvokaat Andres Tamm, selgitades, et just selline on normi piiridesse jääv müra, mida inimene peab taluma.
Linnaarhitekt Hannes Koppeli sõnul tegid noorte huvikool, Kuressaare ametikool, MTÜ Saaremaa Motoklubi ja EMF Supermoto komisjon ühis-avaldusena ettepaneku Roomassaare poolsaarel endise lennuraja pikenduse osas maa juhtotstarbe muutmiseks ettevõtlusalast puhkeotstarbeliseks alaks ja motostaadioni rajamiseks.
Selle koosseisu kuuluvad libedakoolituse rada, õppesõidu harjutusplats, õppekeskus huvikooli jaoks, ringrada kardi ja supermoto jaoks ning krossirada. Koppeli sõnul nõustuti ettepanekuga maakasutuse juhtfunktsiooni muutmise osas. Kuna võidusõidurada on aga seaduse mõistes olulise ruumilise mõjuga objekt, tuleb konkreetse tegevuskava osas algatada eraldi planeerimismenetlus, mille puhul analüüsitakse asukoha alternatiive ja mõju ümbritsevale.
”Me ei tahaks, et sinna see motorada tuleb,” sõnas Andres Tamm, taustaks motomürin, lisades, et kuigi kaalutakse motoraja rajamist mujale, ei välistata siiski selle Roomassaarde rajamist. Tamme sõnul on seal elamurajoon ja ülejäänud rajatised tuleks sealt kõik minema viia. Ta nentis, et muidugi ei saa viia ära puhastusseadmeid ja lennujaama, kuid tootmishooneid küll.
”Kelluka tänava elanikel ja Marientali elamurajooni elanikel on kogemus olemas selle motoüritusega,” rääkis Uno Metsmaa, kelle sõnul ühinevad ka Kelluka tänava elanikud Andres Tamme arvamusega. Metsmaa tegi ettepaneku linna-ametnikel kuulama tulla, milline müra siis on, kui lennurajal motoüritus toimub.
”Detsibellid ja numbrid, mis on lubatud, on üks asi, aga see, mis tegelikult toimub, on teine,” selgitas Metsmaa, kelle sõnul on elanikud sinna piirkonda kolides lennujaama ja lennukite müraga arvestanud, kuid motorajaga mitte. ”Omal ajal, kui tulin sinna piirkonda elama, siis meid meelitati, et sinna tuleb golfiväljak ja nüüd on see siis hoopis motoraja äärne…” imestas sõna võtnud Maie Pihelpuu, kelle sõnul tuleks Kuressaare linna ametnikud koolitusele saata, sest üks käsi ei tea, mis teine teeb. Pihelpuu sõnul paneb ju imestama, kui ala muudetakse puhkealaks ja siis rajatakse sinna kummipurustustehas ja planeeritakse motorada.
Kuressaare linna maanõunik Ruth Kalamees toetab elanike algatust ja palub mitte laiendada Roomassaares tootmispiirkonda ja praegu kehtivas üldplaneeringus puhkeala. ”Lubasime ju kõikide otsuste vastuvõtmisel arvestada, et oleme ja jääme terviselinnaks,” sõnas Kalamees ning soovitas motoraja laiendada hoopis Upale. Tema ettepanek teenis saalitäie rahva aplausi.
”Kui võtta see müra ära ja jätta ainult funktsioon, et tekiks motospordikompleks Kuressaare piirkonda, siis see idee on ju iseenesest hea,” selgitas linnaarhitekt Koppel, lisades, et praegu on natukene liiga vähe infot, et otsustada, kas välistada see koht sajaprotsendiliselt või teatud tingimustel seda ala siiski vaidlusalusel eesmärgil arendada.
no kui juba arvestati sinnakolimisel lennujaama müraga,siis peaks ka lennukid tihedamalt lendama panema,”inimeste soove tuleb austada,kuidagi vähe on lennukimüra kuulda”
Kärla vallas on paik kuhu võiks motovärgi arendada tip-top….
Kuressaarde aga oleks vaja ruumi maneež tarbeks, tallid jne. Lastele ratsutamise võimalusi luua ja seda arendama hakata. Võistlused jne….Keegi võiks südameasjaks võtta….Usun, et hea mõte.
tegelikult peaks linn arvestama sellega mis on linnale kui tervikule kasulik mitte käputäie inimeste arvamusega.
kui iga majaomaniku tahtmise järgi tegema hakata ei ole varsti väljarände tõttu enam nende samade majadega ka midagi peale hakata.
Sellise moega on 20 aasta pärast Kuressaares alles veel mõni tuhat penskarit, noored on mujale läinud kus on midagipeale hakata.
Huvitav kus Kuressaarel on metsa kuhu motorada rajada .
Kordan varem öeldut: elan kesklinna kantis ja suvise motoürituse päevadel on lennuväljalt linna kostev müra võrdlemisi häiriv. Kusjuures oluline on täheldada ka seda, et müral ja müral on vahe – võidusõidumasinate madalsageduslik helilaine ulatub väga kaugele. Olen kahe käega idee poolt, aga ei mõista, miks peab selline rajatis olema linnale niivõrd lähedal. Kümnekonna kilomeetri raadiuses leiaks ehk sobivamaidki kohti?
Tänapäeva inimene ei kannata seda haisu välja. Motorada ja libedarada on kahtlemata asjalikud asjad eriti viimast oleks meile vaja, aga siin peaks linn olema ikka konkreetsem ja mitte käituma, kui tuulelipp. Kas sadam jääb? Kui jääb on loogiline, et selle läheduses on tööstus ja siis ei ole seal mugav elada. Kui on otsustatud elamute ja puhkeala kasuks, tuleks ära kolida kogu tööstus ja ka sadam ning lennuväli.
See ongi tööstuspiirkond ja lennurada läheb kah pikemaks, sest aina suuremad lennukid tahavad maanduda ja meile turiste tuua, eks ise tahaks kah lennata siit otse laia maailma.
Motopark on igati hea mõte ja asukoht on ok, kui tahad elada rahus ja vaikuses, siis pead minema metsa elama. Linn ei ole see koht, kus linnulaulu otsida. Kunagi olid linna piirid palju väiksemad ja need, kes tol ajal linna piirile kolisid lootsid ka, et see nii jääbki, aga võta näpust, areng toimus juba siis ja toimub praegu ja pärast meidki.
Neid staadione on seal tuuletänava kandis praegugi ja nende müra (kui sel midagi toimub) on ka lubatu piires aga kostub vabalt Mariientali ära. Asi siis see motostaadion ullem tule kui köik kaasaekselt ja innovatiivselt planeerida.
Täiega asja poolt ja olen kindel, et mind toetavad köik meitelinna motomehed.
Kas Kuressaare linn on minetanud oma logo “Terviselinn”?…
Kui Roomassaares hakkab igal suvalisel kella-ajal mürisema tsiklite müriaad, siis ei ole vaikust enam kusagil. Mürasaastatud ala alla hakkavad jääma ka päris mitmed SPA-hotellid,kes kohalikule rahvale töö-andjaks on…Kes turistina läheks hotelli,mille akendest lakkamatu mootorimüra sisse kostab?
arvan, et inimestel , kes ei ela linnas ei ole õigust otsustada linna elanike eest, kas ja kuhu peaks tulema üks või teine objekt linna! ja mis tähendab terviselinn….kas seda et linnas on kolm soomlaste spaad (miinimumpalgaga töölised) pluss tervisepark. männiokastest ja soome pensionäri armust söönuks ei saa!! varsti ei tohi vist tuule tänaval autogagi sõita! buumi ajal olid lilleküla rahvas tagajalgadel lennuvälja pikenduse pärast, tulid raskemad ajad, kadus kisa kohe!
ja lõpuks, selleks ajaks kui tsikliväljak valmis saab on nagunii juba vaid elektrimotikad ;)
loode tammikunö peasissekäigu vastas on metsa küll – rajage sinna oma krossirada!
seal metsa sees ei häiri see kedagi, kuid samas oleks atraktiivne meelistegevus noortele :)
Lennujaam on ka seal ju, vaadake mis müra sealt juba tuleb. Motoringrada on kuressaare ja kogu Saaremaa visiitkaart tulevikus.
Eks see rohkem kadeduse värk, kui ise ei saa siis teised ka ei tohi.
No tundub, et mõnikord ollakse lihtsalt sellepärast millegi vastu, et mitte olla millegi uue poolt. Näituseks võib tuua Pärnu ringraja, mis on asetuselt sisuliselt samas kohas meie plaanitavaga. Kui inimene ei kannata müra, siis tuleb oma elamuine kusagile metsa viia. Linnas ongi müra rohkem. Ja olgem ausad…ega see ringrada rohkem, kui 2-4 korda aastas ei mürise ka.
Kuressaare soojus võiks oma veneaegsed suitsuventilaatorid vahetada välja vaiksemate vastu või ehitada nende ümber müratõkkesein. Samas tuleks linnavalitsusel keelata hakkepuidu valmistamine keset elamurajooni, selleks kohaks olgu ikka mets.
Ehituskomisjon, pange pead tööle, kaua võib kannatada seda müra!
Suvel on tänavad igal müratasemel saalivaid mootorrattaid täis, pole nagu kuulnud, et keegi oleks jõuliselt protesteerinud ja terviselinna ettekäändel nõudnud tänavatel liikluskeelu kehtestamist. Kas keegi on tähele pannud, et päevasel ajal ei pane üldise suure mürafooni taustal ka maanduvat lennukit tähele. Küll aga võib öösel ka kassi kräunumine juuksed peas püsti tõsta. No kui palju neid öiseid motovõistlusi on?
Ja katsugu keegi pühapäeval oma muru niita!
Nee naabrimehed on ennast ikka täitsa lolliks joond – linna ringrada tegema. Omal on lagedat merd 100 ruutmiili käes. Kaatrid ja kuutrid kanni alla ning tuld – kas saate uduse ilmaga Ruhnule pihta või mitte. Müristage nii, et körvad sitavett jooksvad…
Tahaks ka teada, mitu arvestatavat tegijat saarlastel on? Tule nagu ühtegit nägu meele. Kelle jäuks see lollus siis plaanitakse? Mandrimehed tulevad sinna paar korda aastas müristama ja köik…
Mina ei soovi, et sinna tuleks motorada, sest käin Roomaassaare kergliiklusteel jooksmas. Käin seal, sest on puhas õhk, puudub auto ja motoliiklus täielikult ning pinnas on jooksmiseks pehme. Kui sinna kõrvale tehakse motorada, siis hakkavad nad nagunii ka kergliiklusteel sõitma ja jooksuvaikuse asemel on pidev müra ning peab pidevalt ette vaatama, et keegi otsa ei sõidaks. Aitab sellest, kui korra aastas sõidavad motikad lennurajal võidu ja juba see mürin on häiriv.
A sa jookse kusagil mujal. ja palun keelake kevad ka ära. See lindude röökimine õue on jube :)
Rallide korraldamine on Saaremaal aastakümneid au sees olnud. Kas pole tegijat või? Kas Ott Tänak ei ole piisavalt tegija? Ära topi nina teiste asjadesse, kui sa ise sittagi ei tea. Küll neid tegijaid siit Saaremaaltki tuleb motovaldkonnas, kui ainult võimalust oleks alaga tegeleda kohapeal.
Sulle kullakallis iidlane, head vötmist!
Saaremaal kaks mahajäetud lennuvälja: Kogula ja Aste seal ruumi rohkem ja võimalused ideaalsed!
Aga siis kukuvad kisama nende ääres elavad pered. Ja neid maju seal ümber ikka on. Lõhkise küna ees ollakse niivõinaa.
Motorajad linnas on linna maa raiskamine, sama on golfiväljak linnas! Kui palju kasutavad seda kuressaarlased ja kui palju tulu saab sellest iga Kuressaare elanik?
lossihoovi kontserte kuulab oma kodust nii Nasva, Upa kui ka Muratsi rahvas. ja need on valdavalt ikka hilisõhtused üritused. keegi ei tule selle pealegi, et need on väljakannatamatud. motorajale tuleb lihtsalt vastav reeglistik kehtestada ja erinevad meetmed kasutusele võtta. kõike keelata on ju väga lihtne ja niutsuda, et tööd ei ole, turistid ei liigu, riik ei tee mitte midagi, keegi ei aita, naabril on suurem auto….
Tea kas Nublul on pahad päevad vöi jähi teine poodiminekuga iljapeale – nüid peab teine 10 tundi kannadama. Ja üks mees olla ta küna ka löhki löönd…
Püha müristus! Vörrelda lossihoovi kontserte mootorratta müraga on ikka väga kohatu!
Kõik plaanid on head aga tehke teise linna äärde. Praktiliselt iga asjaga on nii.
Motoringraja rajamise poolt kahe käega! Neid suuremaid võistlusi-üritusi ei tule seal ju niikuinii rohkem, kui paar tükki vast aastas. Ülejäänud ajal saavad seal vahest vast töristada harrastajad ja või motokoolitused-huviringid. Kah asi mille pärast kisada. Lennukid ja rekkad mürisevad seal aastaringi ja keegi ei kisa. Saaks midagi asistki siia Saaremaale.
Meil kihutavad vormelid lausa keset linna.
See, keda motomürin siiani lennuväljalt on häirinud, ei leia sel päeval teed loodusse linnulaulu kuulama? Milles probleem? Ja kogu see müra on tegelikult inimestele mõeldud üritusel, järelikult ikka ei häiri kui lausa sadade kaupa kohale tullakse. Edasi: motopark on võimalik piirata müratõketega, mida lennuvälja lageda asfaldi ääres ei ole. See on OLULINE VAHE! Kes on käinud Tallinnas, on sellist asja näinud Laitses, kes Pärnu sattunud, näinud seda Pärnu piiril. Ja ei mingit probleemi. Sellist asja ei saa ega ole mõtet viia linnast eemale, kuhugi metsa, sest sinna lihtsalt ei tulda ei vaatama, ega sõitma. See on järeleproovitud fakt. See peab olema inimeste juures, et kutsuda noori tegelema spordiga seal kus see kedagi ei häiri ja mitte kräunutama öödläbi kaubanduskeskuste parklates ja linnatänavatel.
ei saa inimestest aru ,midagi head üle pika aja ,oleks koht kus harjutada nii auto kui motomeestel,inimesed saaksid tööd,turistid tuleksid nii eestist kui mandrilt seda kaema ja proovima …esimene asi kohe sõrad vastu ,täisa vihaseks ajab selline käitumine
Tõesti ega terviselinn tähenda seda, et kõik tuleks ära keelata. Kes mäletab, siis vanasti toimusid motokrossi võistlused aia tänaval ja ei olnud häda midagi. Ja nagunii on need võistlused mõned korrad aastas, mis on üsna tühine müra võrreldes nende nagadega kes oma poolikute rolleritega terve suvi läbi linnas ringi lasevad.
Igatahes olen rajamise poolt. Uut ja huvitavat on Kuressaarde vaja. Niigi on saar nagu ääremaa, kus noortele eriti palju põnevat ei toimu.
Ise olen samuti ringraja poolt, samuti võiks noortele “kiirendushuvilistele” teha oma raja, jääksid ära igasugused illegaalsed kiirendusvõistlused ja tänavatel paarutamine, kuna on koht kus saab end välja elada. Aga ilmselt sellist asja kunagi ette ei võeta, sest 5km kaugusel elavatele inimestele ei meeldi mootorimüra. Need inimesed annavad vist enda naabri ka kohtusse, kui see peaks muru niites julgema lärmi teha ja inimeste rahu rikkuda.
Ei ole raja loomise ja uuenduste kui selliste vastu, aga asukohaks peaks küll leidma koha, kus see heausklikke elanikke häirima ei hakkaks. Saaremaa on tegelikult väke koht, nii et vahemaade ja ligipääsetavuse mõttes leiaks kindlasti mõistlikuma koha sellise asja jaoks. Ega asjatult ei ole ka teistes kohtades sellised rajatised tehtud metsade vahele jm kohtadesse, kus ümberkaudseid elanikke minimaalselt segataks. See müra mis lennujaama motoürituselt tuleb on väljakannatamatu! Testimist alustatakse juba varahommikul ja üritus kestab terve päeva, mis tähendab, et inimene ei saa olla oma kodus rahulikult ja kodu on koht, mis tavainimesele ON rahu ja puhkuse koht. Pealegi toimuvad sellised üritused veel nädalavahetustel, mis tähendab, et inimese reziim on rikutud ühel vähestest vabadest päevadest. Ma ei leia, et see oleks põhjendatud ja proportsionaalne sekkumine Roomassaare piirkonnas elavate inimeste elukorraldusse. Lisaks veel, et kui öelda, et üritusi toimuks vaid 2-3 – siis milleks sellist asja ikkagi vaja on? Siis ei saa siin küll mingist turismimagnetist ja -edendamisest väga rääkida.
Mitme kilpmeetri tagant kostev müra on väljakannatamatu, aga muruniites ei ole mingit probleemi?
Linnavalitsusel on avalikukorra eeskirjadega võimalik alati kehtestada ajaline piirang ürituste toimumiseks ja kindlasti ei ole toimumisaeg hommikul 6.00-st või õhtul alates 22.00-st.
Mis komme see üldse on, et las olla kellegi teise maal-lähedal, peaasi, et mind miski ei segaks?
Teiste lähedale võib kõike teha, aga minu külje alla mitte midagi!
Keegi EI KÄSKINUD ehitada oma elumaja TÖÖSTUSRAJOONI lähedale lennuvälja MAANDUMISRAJA ALLA.
Ärge takistage arengut, minge elage mujal pare,
.. ja tegelikult pole lollidele räimerullidele seda rada vajagi, las vinduvad omal mättal.
mujal kohti küll, kes tahavad areneda.
kui vaja 24h muru niita siis on kõik OK! Muideks see müra veel hullem
Nii mastaapseid asju ei rajata linna ja mere vahele. Motoringraja võite teha kuhugi metsa sisse ka ju, nagu siin eelnevaltki osutatud. Miks see peab mere ääres olema? Et siis on tsiklilt ka ilus vaade merele või?
Tulge mõistusele.
nagu ka mõne teise teema puhul, kui ennast teema ei puuduta, siis ollakse kõvad mehed lärmama “kadedus, kadedus”. samas ehe näide, kui pakuti välja Upale ehitamist, plaksutati, mis aga teeks upakad kelle aiatagust see nüüd puudutama hakkaks? meil siin põllal käib üks tsiklimees “harjutamas”, need paar tundi tinistamist hakkavad lõpuks ajudele, vaatamata, et müra ei olegi tegelikult ja pole nagu põhjust ilkumiseks. mis aga puutub elukoha valikusse, siis näidake mulle inimest kes maja-korterit ostes uurib antud piirkonda pilguga – siia võib äkki kunagi tulla lennuväli, krossirada, maantee…..siia ma ei osta.