
VÄLJAPÄÄS: Aastaringselt laevatatava Saaremaa Sadama avamine puidu väljaveoks tagaks Saaremaa metsaomanikele paremad müügihinnad.
Foto: Raul Vinni
Metsa ülestöötajate hinnangul võib jäävaba sadama puudumine tuua Saaremaal lähiajal kaasa puidu kokkuostuhindade languse.
Metsa ülestöötamisega tegeleva Saarte Metsamajanduse OÜ juht Marek Mägi ütles Saarte Häälele, et puidufirmad ei julge inimestele enam metsa eest parimat hinda pakkuda, sest sadama jäätumise tõttu saab kokkuostetud puidu maha müüa alles kevadel või suvel, mil puidu hind võib olla praegusest sootuks madalam, kuna hetkel on paberipuidust toodetava tselluloosi hind langemas.
“Viimastel aastatel on metsanduses hinnakõikumised üsna tavalised,” lausus Marek Mägi, kelle sõnul järgneb pikaajalisele tõusule tavaliselt hinnakorrektsioon. “Seetõttu ei pruugi klient talveperioodil parimat hinda saada ja lisaks tuleb kohe hulk riigimetsa oksjoneid ja ka siin ei pruugi riik parimat hinda saada,” tõdes ta.
Võrreldes eelmise aastaga on raiemahud Saaremaal peaaegu kahekordistunud, kevadel ootab laevadele laadimist enam kui 100 000 tihumeetrit talve jooksul üles töötatud puitu. “Praegu raiutakse võrreldes eelmise aastaga kõrgemate hindade tõttu üsna tempokalt, sest metsanduses on hinnad taastunud ja muud sektorid ei ole arenguga kaasa tulnud. Samas on eestlane raskemal ajal ikka metsa müünud,” rääkis Marek Mägi.
Arvestades suurenenud puidukoguseid ja oletades, et Roomassaare sadam jääb niimoodi kinni pikkadeks talvedeks, on oht, et saarlane hakkabki oma metsa eest vähem raha saama kui mandril. “Tänases turusituatsioonis ei julge Skandinaavia paberipuutehased viie kuu pärast saabuva materjali osas hinda kokku leppida ja kui lepivad, siis enda kindlustamiseks maksimumhinnast pigem allpool, see aga mõjutab kõigi metsaomanike puidu eest saadavat tulu,” rääkis Marek Mägi.
Sel talvel jäätus Roomassaare sadam juba detsembris ehk ligemale kolm nädalat varem kui möödunud aastal. Loodetavasti muutub sadam aprillis taas laevatatavaks, kuid arvestades sadama läbilaskevõimet ja möödunud aasta kogemust, ei jõuta talvega varutud metsa ära vedada ilmselt enne juunikuud. Et puiduvarujatel on raha kinni riigi oksjonitelt ja eraomanikelt soetatud metsamaterjali all, siis võib talvel varutud metsa eest raha saamise lükkumine poolde suvesse panna nad järgmisel talvel tegelema eelkõige oma varem soetatud metsaga ning vähendama metsa ostmist klientidelt. “Teame, et mõni konkurent on juba täna peatanud ajal kasvava metsa ostu talvisel,” kinnitas Marek Mägi.
Roomassaare sadama kapteni Kaarel Niine hinnangul muutub sadam talve senist kulgu arvestades laevatatavaks ilmselt aprilli keskel. Puidu kiiremaks äraveoks sadama läbilaskevõimet suurendada pole plaanis, küll aga on kavas parandada logistikat. “Et laevad käiksid täpsemalt ja väiksemate vahedega. Probleeme siin küll tekib, aga saime möödunud aastal hakkama ja loodame, et saame ka sel aastal,” sõnas Kaarel Niine. “Kahe-kolme kuuga saame suuremad kogused eest ära ja siis läheb asi normaalsetesse rööbastesse, ma arvan,” lisas ta.
OÜ Reta Puit juht Andres Kirst tõdes, et puidu kokkuostuhinna langemise oht on tõepoolest olemas, sest lisaladude hankimisega kaasnevad üsna suured kulud. Sügava lume tõttu läheb kogu metsa ülestöötamine pisut kallimaks. Kirstu hinnangul võiks hinnalangus olla praegu küll vaid 10–20 krooni tihu kohta.
Saaremaa Sadam tuleb avada metsaveoks
Tagamaks Saaremaa metsamüüjatele ja kokkuostjatele võrdsed tingimused ülejäänud Eestiga, tuleb Marek Mägi sõnul avada aastaringselt laevatatav Saaremaa Sadam puiduveoks. Piisaks täiesti sellest, kui nädalas laaditaks sadamas 2–3 puidulaeva. Pealegi asub enamik ülestöötatavaid metsamassiive süvasadamale lähemal kui Roomassaarele, mis vähendaks oluliselt transpordikulu.
Ka Stora Enso Saaremaa juhi Illar Võhma hinnangul tekitaks sadamate suurem hulk turul parema situatsiooni. “Logistiliselt oleks õige, kui Saaremaa teises otsas oleks üks sadam, mille kaudu puitu välja vedada,” rääkis Võhma. “Siis jääks ära see meeletu rekkadega vedu Roomassaarde.”
Andres Kirstu sõnul kergendaks Saaremaa Sadama avamine kaubaveoks talvisel ajal puidufirmade olukorda tunduvalt. Samas ei pea Reta Puit vajalikuks kasutada Saaremaa Sadama teenuseid aastaringselt, vaid ainult talvel, kui Roomassaare sadam on jääs.
Seal lendab siiski kaks parti ja neid ei tohi segada ka siis, kui saaremaa muust maailmast sada aastat arengust maha peaks jääma! Selline loll situatsioon näitab väga ilmekalt meie riigi nõrkust ja selles vohava bürokraatia tegelikku suurust. Tulevikus ilmselt kuuleme anekdoote sellest arukast rahvast, kes ehitas küll sadama, aga teha sellega midagi ei mõista. Mul on küll häbi, mõeldes tsuksi anekdootide peale!
“…Tulevikus ilmselt
kuuleme anekdoote sellest arukast rahvast, kes ehitas küll sadama,
aga teha sellega midagi ei mõista. Mul on küll häbi, mõeldes
tsuksi anekdootide peale! …”
ÕIGE MÄRKUS.
Loodame, et walimistel otsustame, kes meid kamandama hakkavad. Igaljuhul loobige tamkividest, laanetitest. Lisame: sellistele on oluline mingi auto alla jääva konnakullese saatus, Valjala neiult hinge võtmine.
OLEW AIT
PÕLLUMEESTE KOGU
Uus Newon on sündinud. Trükivea tõttu kirjutasin: loobige. Aga siis selgus , et see õige sõna kõlbab asendama kahte sõna : loobuge tamkividest ja loopige (saarlastel vinnige) kividega.
Seega loobime (loobume neist ja loobime kividega) tamkivisid ja laaneteid. Loobume neist, enne, ja miks mitte pärast, neid kivvvidega loopides.
O.Õ.K.
PK
See sadam ehitati ju ametlikult tohutute reisijate jaoks. Ehitamise eeltingimuseks oli tatverahu lindudele. nüüd püütakse pätti mängida ning kui see ei õnnestu, siis sõimeldakse. Küll on hea, et rahaahne bande ei saa klorraga kogu metsa maha võtta.
a võibolla küüditaks kõik saarlased nt Võrumaa metsadesse ja jätaks Saaremaa vaid lindude pesaks-peldikuks. Oleks ühtlasi ka sillaprobleem lahendatud.
OHH ja AHH matkal! :((
Me ei eksinudki teelt.
saaremaa sita oksliku puidu hinda ei tõsta ükski vägi. rumalat juttu avaldate siin. saaremaa pole mingi puidumaa, lõpetage haiige sonimine ja saatke see sadam pärivoolu alla. saaremaalt pole midagi mõistlikku välja vedada, kogu see jutt puidu hindadest on lame hämamine ja kahe ärika mäg unenägu. Stora Enso p-tab teie ja teie “puidu” peale.
Vat seda ei teagi, kes siin rahaahne on. Eks “strandbergid” ole ka rahaahned.
“…See sadam ehitati ju ametlikult tohutute reisijate jaoks. …”
See sadam ehitati sadamaks. Seega on see sadam.
OLEW AIT
PÕLLUMEESTE KOGU
Muide, loodan, et nn.roheltsed ep saa mette ühtagit häelt Saaremaal. niisugust pätikampa annab ikka välja MÖELDA.
Nii enam edasi ei saa.
Puidufirmal jah odavam ehk vedada, aga see on ka kõik ( tulu tõuseb vaid temal ).