Jäävaba sadama puudumine viib puiduhinnad alla (10)

Jäävaba sadama puudumine viib puiduhinnad alla

VÄLJAPÄÄS: Aastaringselt laevatatava Saaremaa Sadama avamine puidu väljaveoks tagaks Saaremaa metsaomanikele paremad müügihinnad.
Foto: Raul Vinni

Metsa ülestöötajate hinnangul võib jäävaba sadama puudumine tuua Saaremaal lähiajal kaasa puidu kokkuostuhindade languse.

Metsa ülestöötamisega tegeleva Saarte Metsamajanduse OÜ juht Marek Mägi ütles Saarte Häälele, et puidufirmad ei julge inimestele enam metsa eest parimat hinda pakkuda, sest sadama jäätumise tõttu saab kokkuostetud puidu maha müüa alles kevadel või suvel, mil puidu hind võib olla praegusest sootuks madalam, kuna hetkel on paberipuidust toodetava tselluloosi hind langemas.

“Viimastel aastatel on metsanduses hinnakõikumised üsna tavalised,” lausus Marek Mägi, kelle sõnul järgneb pikaajalisele tõusule tavaliselt hinnakorrektsioon. “Seetõttu ei pruugi klient talveperioodil parimat hinda saada ja lisaks tuleb kohe hulk riigimetsa oksjoneid ja ka siin ei pruugi riik parimat hinda saada,” tõdes ta.

Võrreldes eelmise aastaga on raiemahud Saaremaal peaaegu kahekordistunud, kevadel ootab laevadele laadimist enam kui 100 000 tihumeetrit talve jooksul üles töötatud puitu. “Praegu raiutakse võrreldes eelmise aastaga kõrgemate hindade tõttu üsna tempokalt, sest metsanduses on hinnad taastunud ja muud sektorid ei ole arenguga kaasa tulnud. Samas on eestlane raskemal ajal ikka metsa müünud,” rääkis Marek Mägi.

Arvestades suurenenud puidukoguseid ja oletades, et Roomassaare sadam jääb niimoodi kinni pikkadeks talvedeks, on oht, et saarlane hakkabki oma metsa eest vähem raha saama kui mandril. “Tänases turusituatsioonis ei julge Skandinaavia paberipuutehased viie kuu pärast saabuva materjali osas hinda kokku leppida ja kui lepivad, siis enda kindlustamiseks maksimumhinnast pigem allpool, see aga mõjutab kõigi metsaomanike puidu eest saadavat tulu,” rääkis Marek Mägi.

Sel talvel jäätus Roomassaare sadam juba detsembris ehk ligemale kolm nädalat varem kui möödunud aastal. Loodetavasti muutub sadam aprillis taas laevatatavaks, kuid arvestades sadama läbilaskevõimet ja möödunud aasta kogemust, ei jõuta talvega varutud metsa ära vedada ilmselt enne juunikuud. Et puiduvarujatel on raha kinni riigi oksjonitelt ja eraomanikelt soetatud metsamaterjali all, siis võib talvel varutud metsa eest raha saamise lükkumine poolde suvesse panna nad järgmisel talvel tegelema eelkõige oma varem soetatud metsaga ning vähendama metsa ostmist klientidelt. “Teame, et mõni konkurent on juba täna peatanud ajal kasvava metsa ostu talvisel,” kinnitas Marek Mägi.

Roomassaare sadama kapteni Kaarel Niine hinnangul muutub sadam talve senist kulgu arvestades laevatatavaks ilmselt aprilli keskel. Puidu kiiremaks äraveoks sadama läbilaskevõimet suurendada pole plaanis, küll aga on kavas parandada logistikat. “Et laevad käiksid täpsemalt ja väiksemate vahedega. Probleeme siin küll tekib, aga saime möödunud aastal hakkama ja loodame, et saame ka sel aastal,” sõnas Kaarel Niine. “Kahe-kolme kuuga saame suuremad kogused eest ära ja siis läheb asi normaalsetesse rööbastesse, ma arvan,” lisas ta.

OÜ Reta Puit juht Andres Kirst tõdes, et puidu kokkuostuhinna langemise oht on tõepoolest olemas, sest lisaladude hankimisega kaasnevad üsna suured kulud. Sügava lume tõttu läheb kogu metsa ülestöötamine pisut kallimaks. Kirstu hinnangul võiks hinnalangus olla praegu küll vaid 10–20 krooni tihu kohta.

Saaremaa Sadam tuleb avada metsaveoks

Tagamaks Saaremaa metsamüüjatele ja kokkuostjatele võrdsed tingimused ülejäänud Eestiga, tuleb Marek Mägi sõnul avada aastaringselt laevatatav Saaremaa Sadam puiduveoks. Piisaks täiesti sellest, kui nädalas laaditaks sadamas 2–3 puidulaeva. Pealegi asub enamik ülestöötatavaid metsamassiive süvasadamale lähemal kui Roomassaarele, mis vähendaks oluliselt transpordikulu.

Ka Stora Enso Saaremaa juhi Illar Võhma hinnangul tekitaks sadamate suurem hulk turul parema situatsiooni. “Logistiliselt oleks õige, kui Saaremaa teises otsas oleks üks sadam, mille kaudu puitu välja vedada,” rääkis Võhma. “Siis jääks ära see meeletu rekkadega vedu Roomassaarde.”

Andres Kirstu sõnul kergendaks Saaremaa Sadama avamine kaubaveoks talvisel ajal puidufirmade olukorda tunduvalt. Samas ei pea Reta Puit vajalikuks kasutada Saaremaa Sadama teenuseid aastaringselt, vaid ainult talvel, kui Roomassaare sadam on jääs.

Print Friendly, PDF & Email