Aasta oli siis 1987, kui ma Nõukogude armeesse värvatuna puutusin esimest korda kokku Ruhnu transpordiga. Teenides oma kohustuslikku kahte aastat Lätis, sattusin õhutõrje raadiotehnilistesse vägedesse.
Sel ajal oli mul päris huvitav saare liiklust saatuse sunnil roheliselt radariekraanilt vaadata. Ruhnu transporti korraldati neil aegadel helikopteriga, täpselt nagu ruhnlased hetkel soovivad.
Reedestes maakonnalehtedes leidis Ruhnu vallavanem järjekordselt, et maavalitsus ei arvesta nende huvidega. Maavalitsus arvestab ruhnlaste huvidega ja tundub, et viimasel ajal rohkem kui vallavalitsus.
Mida ruhnlased tegelikult tahavad?
Vallavanem väitis, et maavalitsus ei arvesta kuidagi ruhnlaste soovidega ja saadab helikopteri asemel laeva. Mida siis laev reedesel Ruhnu sõidul vedas? Reisijaid oli ühel reisil neli ja teisel kuus. Lisaksin, et meri oli peaaegu lainetuseta.
Peale reisijate vedas Arabella Ruhnu kaupa: umbes kaheksa kuupmeetrit toidukraami ja muid asju poodidele, kaks kahesajaliitrist vaati talvediisliga Ruhnu vallavalitsusele, kaks kolme-kümneliitrist kanistrit bensiini, lahusteid, värvi, pool kuupmeetrit reisijate pagasit ning lisaks kaks koera.
Päris paras loetelu, kas pole? Sellist nomenklatuuri ja kogust asju ning lemmikloomi koos reisijatega helikopterisse ei oleks mahutanud. Ma kahtlen sügavalt, et esindusdemokraatia esindaja saarel ei teadnud olukorda ja ka vallavalitsuse vajadust talvise diislikütte järele.
Mis on ühistranspordivahend ja mis on hädaabivahend?
Ühistransporditeenuse osutamine toimub Eesti riigis ühistranspordiseaduse alusel. Seaduse kohaselt on ühistransport tegevusloa alusel korraldatud tasuline sõitjatevedu. Seaduses toodud tingimustele vastavad nii lennutransport kui ka laevatransport. Kui ühte neist ei ole võimalik kasutada, toimib teine.
Kui kumbagi ei ole võimalik kasutada, siis kasutatakse hädaabivahendit ehk politsei- ja piirivalveameti lennusalga helikopterit. Helikopter ei ole ühistranspordivahend ja sellele ei müüda ka pileteid. Nagu ei müüda pileteid ka politsei- või päästeautodele, ehkki ka nendega on võimalik hädaolukorras reisijaid vedada.
Hädaabivahendite kasutamine reisijate veoks ei ole tellitav ühistransporditeenus ei maavalitsuse ega ka vallavalitsuse jaoks. Hädaabivahendeid rakendatakse juhul, kui ühistranspordivahendeid ei ole võimalik kasutada ja riik peab oma kohustuse rahva ees täitma.
Millised on Ruhnu liikluse korraldamise valukohad?
Hetkel on suurimad valukohad lennuraja tehniline seisukord ja riigile taskukohase kiire laeva puudumine. Tallinna lennujaam on lubanud Ruhnu lennuraja vajadustele vastavaks teha, kuid enne järgmist suve ei ole tööde alustamine reaalselt võimalik. Maavalitsus ei saa kahjuks peale läbirääkimiste siin suuremat panust anda.
Laeva osas on majandus- ja kommunikatsiooniministeerium laeva ehitamise hanke läbi viinud ja aastal 2012 peaks uus laev liinile tulema. Ruhnu laevaliikluse korraldamiseks on maavalitsus riigihanke käesoleval aastal juba läbi viinud ja laeva Arabella omanikuga sõlmime peatselt uue perioodi lepingu.
Maavalitsus pooldab kombineeritud ühendusepidamist Ruhnu saarega liikumiskindluse suurendamiseks ning see on hädavajalik nii suveperioodil kui ka osaliselt talveperioodil. Üks liiklusvahend korraga ei taga liikluskindlust ega vasta ruhnlaste vajadustele. Ruhnu vallavalitsuselt ootame aga konstruktiivseid ettepanekuid, mis arvestaksid nii Eesti õiguskorda kui ka rahva tahet.
Rahva tahte elluviimisel ei kao Eesti õiguskorra järgimise vajadus ning peamine probleemkoht on hetkel lennuraja halb seisukord ja sellest tingitud lennuliikluse katkemine.
Toomas Kasemaa
Saare maavanem
Kas üks tõeline sõdur oskab kaotada? Mõni ei oska…ja sellest saab…..
Aadu
26.11.10, 01:00
Nagu tavaliselt, kirjutab härra Kasemaa 3 päeva pärast vastulause ja selgitab täpselt, kus, miks ja milleks oli tal õigus nii otsustada.;)
http://www.meiemaa.ee/?content=kommentaarid&artid=39735
Ainus asi, millega Aadu oma kommentaaris ei arvestanud oli nädalavahetus, kus ajalehed ei ilmu.
PS. Kas Maavanem on ohvitser või seisis lihtsalt aastal 1987 radariantennile liiga lähedal?!
Kuule Volli, kus kohast sa selliseid asjU välja muned?
Lugedes seda Kihnu ühenduse arengukava tõusevad karvad püsti peas, sest sellis asja pole meie maaviiletsus suutnud isegi Saaremaa kohta teha ja päevast päeva käib üks silla-estonianairi, Leedo praamiühenduse kammajaa ning on mingid maavanema haledad eneseõigustused ajalehtedes.
Ma tahaks näha, kui piirivalve laeva peal veel mingi tsiviilisik on – Piirivalve patrulllaev pole veetakso!!!!!
Minu poolest võiksid nad küll pileteid osta. Lennusalga kopteri tund maksab u 10 000 krooni, huvitav, mis see ühe inimese pilet sealt tuleb? Aga jah, ma ei saa aru, miks kõik sellele nii vastu on?
Maavanema selgitus on arusaadav ja asjalik. Ei saa ka mina aru nõudest, et päästekopter peaks hakkama reisilennukit asendama. Sellele lennumasinale on seadus andnud hoopis teised funktsioonid.
Loomulikult on sellises erilises geogaafilises asukohas oleval saarel hunnik probleeme. Aga inimene, kes seal elab, peab sellega arvestama. Ruhnu ei ole Tallinna linnaosa, et astud trammi või trolli ja oledki mõne minutiga soovitud paigas. Kõik ei ole lihtsalt Ruhnu puhul teiste oludega võrreldav. Ometi on riik ruhnlaste heaolu parandmiseks astunud olulisi samme (ehitatud on sadam, tulemas on uus laev, kavandatakse lennuraja uuendamist). Need realiseeruvad lähiaastatel. Vaid veidi kannatust on veel vaja varuda. Nii suurt raha kui riik ruhnlastesse panustab, ei näe muu eestimaa elanik enda jaoks unes ka mitte. Aga kindlasti mõned ilmastikuoludest tulenevad probleemid jäävad. Saar jääb ju ikka sinna kus ta on.
Ruhnlased on laskunud juba mõnede Mustjala inimeste tasemele, kes igast oma probleemist meedias lärmab. Ja vaenlane on loomulikult maavanem Kasemaa. Ei usu, et ka peale maavanema vahetumist päästekopterile Ruhnu vahet lendamiseks pileteid müüma hakatakse. Sel kopteril omad ülesanded kogu riigi ja rahva ees.
Aga Ruhnu rahvale võiks riik kinkida maad, ehitada majad ja asustada nad ümber näiteks Mustjala valda. Tuleks riigile igatahes odavam ja ka kohalik genofond paraneks.
oli selle aasta parim kirjutis Ruhnlastest see, kui kohalik ” elukunstnik ” kontserdi peese keeras ja ime-eluka marslaste ligimeelitamiseks küla peatänavale tegi ja sellega saarerahva elu halvas. Ja see foto.. no siiamaani kisub vähemalt minul näo naerule kui seda pilti meenutan.
Väga asjalik selgitus maavanema poolt. tõesti! Pole need ruhnlased mingi maailma naba, et neid peaks operatiivteenistuse transpordiga ringi vedama. Vallavanem võiks ka enne vähe aru pidada kui suu lahti teeb. Igatahes saavad ajukääbikud nüüd maavanema kallal võtta, sest kui esitatud selgitusest mõistus üle ei käi siis on maavanem ju loll !
No mõelge: Kohapeal pidevalt elava ca 50 inimese kohta kümneid miljoneid maksma läinud sadam, lennuväli, spetsiaalselt selle inimhulga ja tema külaliste tarbeks ehitatav laev, koolimaja ehitamine on takerdunud vaid ruhnlaste endi vaidluste taha, rahad on ammu eraldatud. Kui mujal Eestis saaks igas paigas 60 inimese kohta sellise raha eest investeeringuid, oleks maine paradiis käes. Aga kiunumised ei lõpeks sellele vaatamata. Oleme ju eestlased… Saan ka ruhnlastest aru, sest nad on tõesti väga eraldatud maalapil keset merd. Aga pole selles süüdi ei Saare maavanem, sotsid, Tallinna loomaaed, Esimese Päeva Kirik ega mitte keegi muu. Aga ometi ruhnlaste asjad ju paranevad!
Edu kõikidele väikesaartel elavatele inimestele! Ja ilusaid saabuvaid jõulusid!
Ühest asjast tõsteti hirmus kisa üles ning ei näe vist veel mõnelt poolt rahunevatki. Ei maksa ka lahmida, et vallavanem ei arvestanud oma valla elanike arvamusega. Just elanike vajaduste ja arvamustega ta arvestaski. Aga ei tea kedagi, kellega oleks maavanem Ruhnust suhelnud enne otsuse tegemist. Kuidas saab siis väita, et nemad arvestavad rohkem, kui vallavalitsus.
Kõiki asju saab ka normaalselt ajada.
Asju tuleb analüüsida ja teha vastavad järeldused.
“Asjade” analüüsimisel tuleb arvestada nii mineviku, oleviku, kui ka tulevikuga, mängu tuleb riskianalüüs, riskide maandamine, SWOT analüüs jne.
Muidugi võib ka blablabla juttu ajada sellele lisaks aga tulemuseks peab olema selline dokument, mille pealkiri võiks olla “Ruhnu Saaremaa ja mandri vahelise ühenduse arengukava”. vastasel korral on “kust tuul, sealt ka ideed”.
Millest mul selline patumõte?
See polegi teabmis imelik patumõte, kui vaadata
http://www.mkm.ee/arengukavad-4/
ja lugeda põhjalikult läbi
http://www.mkm.ee/failid/Kihnu_Arengukava.doc
mis sobib ka aluseks võtta Ruhnu ühenduse puhul.
Hetkel aga peavad ruhnlased “lõuad pidama”, sest Saare Maavalitsuses on eesti parimad ühistranspordi edendajad! ;)
http://arhiiv.saartehaal.ee/?content=artiklid&artid=18926
Aru ei saa, miks need mandrikad ei saa aru, et saartel elavad ka inimesed. Kohatud vordlused Kopli trolliliinidega on ju taiesti absurdsed. Ma voiks ju ka kusida, et miks peaks mingisuguseid sullereid ja morvareid ulal pidama. Ruhnus elavad taiesti tavalised Eesti inimesed ning neil on taielik oigus nouda eriolukorra puhul seda helikopterit! Maavanema kohta mul pole midagi positiivset oelda. Ainult uks oigustamine, rsk!
Pärnu Postimees 26.12.2010 “Kihnu on kolmandat päeva mandrist ära lõigatud”
http://www.parnupostimees.ee/?id=362598
“…
Kihnu vallavanema Ingvar Saare sõnutsi pole Kihnu ja mandri vahel toimunud liiklust reedel, laupäeval ja pühapäeval.
Saare jutu järgi oli Kihnul viimane ühendus mandriga neljapäeval, kui piirivalve helikopter tegi kolm reisi ja liinilennuk neli reisi.
…
Vallavanema sõnutsi on loota, et liiklus mandri ja Kihnu vahel taastub homme. “Ilm on paremaks läinud. Loodan, et lennuk saab lennata. Kui lennuk ei lenda, palume appi piirivalve kopteri,” lausus vallavanem.
…”
Kas Piirivalve Lennusalga helikopter siis on transpordivahend või ei ole?
Vastan ise – kihnlaste jaoks on ja ruhnlaste jaoks ei ole!
Kihnu transpordiühenduse arengukava
http://www.mkm.ee/failid/Kihnu_Arengukava.doc
algab sealt, millega Saare maavanem pidevalt ponnistab aga ikka kuidagi algusest kaugemale ei saa – mõistete defineerimisest.