Fraasil “Ma olen Saaremaalt” (“Ma olen saarlane”) on olnud kaalu läbi aegade. Kuid milline on saarlase identiteet? Kas pelgalt ö-häälik ja päritoluga uhkustades vastu rinda tagumine on veel ainsad, millega uhkustada saame?
Oh jaa, meil on ju “Saaremaa valss”, aga mis veel? (Kodu)ölu ja kihelkondade triibuseelikud ja natuke puutumatut loodust… Arvaja Kristjan kirjutas saarlase identiteedist toreda loo, mis avaldati Delfi Rahva Hääles. Sealse toimetuse lahkel loal pakume sama lugu lugeda ka Saarte Hääle lugejatele. Ja küsime, mida arvate teie Eesti “okupatsioonist” Saaremaal? Kas ö-täht võiks kohalikus kirjapildis “õ”-d asendada?
Mina isiklikult olen kuulnud mandril ka väljendit “loll saarlane” ja seda sugugi mitte ühe korra. Võib-olla ongi “Eesti okupatsioon” saarlase identiteedi alla neelanud ning tühipaljad “ö” ja hämar “saarlase staatus” ongi alles jäänud? Aga anname nüüd sõna Kristjanile:
Väga sümpaatne on näha, et Eesti maakondades hoitakse au sees eripäraseid kombeid ja murrakut. Selles kõiges peitubki kogu Eesti rikkus.
On hea, kui kohalikele lastele õpetatakse juba koolis kodukoha kombeid ja keelt (murret). Kahjuks on paiku, kus kohapealne eripära kipub tasapisi kaduma. Peamiseks süüdlaseks on siin kogu Eesti kultuuri- ja regionaalpoliitika Tallinna poole kaldu olek.
Selge see, et riigi keskus “sulatusahjuna” tõmbab inimesi ääremaadelt endasse ja nende omapära kaotab. Kuid kohaliku omapära kadumisel pole süüst puhtad ka kohalikud juhid, kes oma kodukandi omakultuurile piisavalt tähelepanu ei pööra. Üks selliseid kante on kahjuks ka Saaremaa. Kui nii edasi, siis tekib tõesti juba küsimus, et ehk oleks Saaremaal iseseisvana suurem šanss oma eripära säilitada…
Läänemere isandad
Saaremaa ja saarlased olid juba muinasajal iseseisvad ja sõltumatud. Nad ei allunud kellelegi. Samas suhtlesid nad elavalt naaberrahvastega, nii kaubitsejatena kui ka relv käes – olenevalt olukorrast. Nii omandati laialdane silmaring, millest mandrieestlane oma metsade vahel võis vaid und näha.
Siis pole ka imestada, et Saaremaa oli muinasaja lõpul Eesti tihedamalt asustatud ja enim arenenud piirkond. Õieti ei olnudki muistsetel saarlastel Eesti ja eestlastega suurt pistmist. Kogu Lääne-Eestile vaatasid saarlased kui oma asumaale, kus ilma nende teadmata ei juhtunud midagi. Näiteks Henriku Liivimaa kroonikas on märgitud, et saarlased tegid Läänemaale karistusaktsiooni, kui läänlased võtsid vastu ristiusu.
Muistsetes Skandinaavia saagades mainitakse palju saar-lastega seotud sündmusi. Näiteks Rootsi kuningas Ingvar suri oma röövretkel Saaremaal. Hilisem Norra kuningas Olaf Tryggvardson sattus merel Saaremaa piraatide kätte, kes ta koos emaga vangistasid. Hiljem osteti ta suure hulga hõbeda eest vabaks. Ka Rootsi kunagise suurema linna Sigtuna hävitasid kõige tõenäolisemalt saarlased.
Kirjalikele allikatele on viimasel ajal heaks täienduseks Salme küla lähedalt leitud muinaslaevad. See vaid kinnitab elava mereliiklusega Saaremaa kirevat ajalugu. Nad olid Läänemere isandad, nagu kajastab seda aega ka August Mälgu tuntud ajalooteemaline ilukirjanduslik teos.
Juba muinasajal ajasid saar-lased iseseisvat diplomaatiat. Visby linnaga oli neil lepingulised sidemed. Muistse vabadussõja ajal saadeti saadikuid isegi kuni Novgorodini välja. Selles sõjas sõditi koos eestlastega, kuid eeskätt oma huve silmas pidades. Nii suudeti oma saart ka kõige kauem iseseisvana hoida. Kuid ülekaalukale vastasele, kes oli juba okupeerinud Mandri-Eesti ja Läti, ei suudetud mõistagi kaua vastu seista ja tuli alistuda.
Sellegipoolest säilitasid Saaremaa vanemad suuresti oma endise võimu, võõrastele tuli vaid maksusid maksta ja end ristida lasta. Saksa valitsejad palusid neilt isegi sõjalist abi. See suhteline iseseisvus lõppes Jüriöö ülestõusuga, mil tehti viimane katse iseseisvuse taastamiseks. Algas sünge orjaelu.
Saarlane rahvuseks
Keegi vast ei vaidle vastu sellele, et ristisõda eestlaste-saarlaste vastu oli vägivallaakt, millele pole mingit õigustust. Samamoodi olid ka siia saabunud vallutajate otsused ebaseaduslikud. Ka haldusüksusi puudutavad muudatused tehti vägivaldselt, põlisasukatelt luba küsimata. Nii sattus ka Saaremaa Liivi- ja Eestimaa osaks. Kuid miks see peaks nii olema? Kui vadjalased, kelle keel on eesti keelele sarnasem kui võro keel, on omaette rahvus, siis miks ei võiks seda olla ka saarlased?
See, et saare keel ehk murre on hääbumas, on kõige ilmekam Eesti okupatsiooni tulemus. Suruti ju kogu vallutatud ja liidetud Eestile lõpuks peale Põhja-Eesti keel. Nüüd on see murded praktiliselt hävitanud. Kummaline on Saaremaa kohalike ajalehtede hoiak oma murde suhtes. Kui vaadata Kihnu, Setu või Võru kohalikke lehti, siis näeme, et seal austatakse enda omapära ega häbeneta kohalikku murret kasutada. Selle üle ollakse isegi uhked. Kuid mida me näeme Saaremaal?
Ei julgeta kasutada isegi ö-tähte. Kõik on puha ametlikus eesti keeles. Huvitav, kellele neid lehti siis tehakse? Kas mandrieestlastele või saarlastele? Oma rahvale võiks siiski tutvustada oma murret (mis hävib eesti keele survel üha kiiremini!). Vähemalt õ-tähest võiks küll loobuda ja minna Saaremaa kohalikes lehtedes üle ainult ö-tähele. Keda me selle ametliku eesti keele ees kummardamisega petame? Saarlane ei loe niikuinii ju õ-tähte välja. Miks seda siis kasutada? Omapära on pigem plussiks, midagi erilist ja huvitavat. Miks sellest loobuda ja sulanduda halli massi?
Eelnev jutt ei kutsu muidugi üles moodustama mingit IRA-taolist Saaremaa Vabastusarmeed ja, relv käes, Saaremaa iseseisvuse eest sõdima. Kaugel sellest. Pigem tuleks vabaneda “okupatsioonist” oma peas ja taastada uhkus oma eripära üle. Samuti tuleks kohalikel poliitikutel jõulisemalt seista oma huvide eest ja neid kaitsta. Omapära on see, mis teeb meid huvitavaks ja annab ka juured.
Kuid samas, miks mitte ei võiks Saaremaa olla täiesti iseseisev saareriik? Või koguni kuningriik!? Seda eksootilisem ja huvitavam ta turistidele oleks. Praegune staatus igavese ääremaana Eesti alluvuses on kohati täiesti perspektiivitu. Järjest rohkem inimesi lahkub siit. Paljud jäädavalt. Järjest raskem on säilitada omapära. Ääremaa on ju ääremaa ja selleks on ta ka igaveseks määratud jääma…
Kristjan,
Delfi Rahva Hääl
Esmalt saavutage energiasõltumatus,ärge ostke elektrit ega kütust.
Mõtekas on moodustada energia ühistud ja katustele asetada elektrituulikud ja päikesepaneelid,ning minimaalselt kasutada EE teenuseid.
http://ehra.ee/veebikiri/taastuvenergiapohised-tehnoloogiad/
Tuulegeneraatorite/päikesepaneelide puhul tuleb arvestada, et peale tasuvusperioodi lõppu on elekter nö. Tasuta.
Tuulegeneraatorite/päikesepaneelide puhul tuleb arvestada, et peale tasuvusperioodi lõppu on elekter nö. Tasuta.
Tuulegeneraatorite/päikesepaneelide puhul tuleb arvestada, et peale tasuvusperioodi lõppu on elekter nö. Tasuta.
1.Ehitage ise endile elektrituulikud ja päikesepaneelid sest siis saate elektri omast käest:
http://www.scoraigwind.com
http://www.instructables.com
2.Inglismaal kahe kilowatise elektrituuliku ehitusmaterjalidele kulub vaid 350 poundi ehk siis 350 kilogrammi riisi hind.
Read about a home built 2kW wind turbine constructed from scrap
http://www.reuk.co.uk/DIY-2kW-Wind-Turbine.htm
3.We do not want to be dependent on Russia or Saudi Arabia for our energy needs; we can supply our own.”
http://www.cellenergy.ie/cie_news_indetail.php?id=18
4.Elumajad ehitatakse päikese abiga elektrijaamadeks
http://www.arileht.ee/artikkel/377069?lk_id=1111&sisu=27
Von Krahli teatri juht Peeter Jalakas on juba rajanud oma maakodu nii,
et ei maksa monopolistist Eesti Energiale mitte sentigi.
Teatrimees Jalakas on juba praegu jätnud oma suvekodu majandades
Eesti Energia pika ninaga. Ta rajas viis aastat tagasi omaenese
tarkusest tuule ja päikese jõul töötava elektrisüsteemi, mis
varustab ligi 200-ruutmeetrise maja viit elanikku toimetulemiseks
piisava hulga elektriga.
http://elektritsaabtasuta.blogspot.com/2010/07/kuidas-saab-elektrit-tasuta.html
Rahvuse ja kultuuri koha pealt,kui teil on soovi mõista Eesti rahvuse olemust siis kallistage tammepuud…ja istuge allika ääres,püüdke saada kontakti maaemaga,muutke ennast sensitiivseks sest muidu te ei saa kontakti maaemaga,muidu te ei saa aru eestlase iidsest olemusest…
Reeturi jutt. Meie nii väikese rahva vastandamine ja riidu ajamine on rumal. Vastandada Saaremaad ja Eestit, lausa pahatahtlik ja kuri mõte. Rohkem üksmeelt! Sellest jäi ka siis puudu, 1220-1240, nagu nüüdki – sama vea teeb loo autor. Ikka sama ämber jala otsas kolisemas – reetmine, üksmeele puudumine, riid ja vastandamine. Sellest võidab ainult vaenlane – vastandada setusid, saarlasi ja eestlasi, järvalasi ja mulkisid, hiidlasi ja saarlasi, maakat ja linnakat jne …
Reetes Eesti, reedad ka Saaremaa ja Setumaa. Siis pole vabadust, üksmeelt ega au.
“Minu jaoks on kõige ilusam minu vanemate räägitud kena saaremaa
keel. Ei tee see kirjakeelele miskit häda. Kirjutame ju nii nagu ette
nähtud, hääldamine vähe teistmoodi. Ja see, et me kasutame sõnu,
mida kirjakeeles enam ei mäletata, on mitmekesisus ja kordi uhkem kui
võõrkeelsed laenud”
l.l.
Just see Kristjani kirjutis Delfi Rahva Hääles oli üks näide sisult solvavast kirjutisest, mille tahtsin tuua Kaja Tampere Vihaste inimeste kirjutise kommentaariumisse aga kuna olin juba peotäie linke edastanud, siis ei tahtnud asja liiga kirjuks ajada.
Just selline lähenemine, nagu kirjutises “Millal löppeb Eesti “okupatsioon” Saaremaal?” ongi üks põhjus, miks on kuulda seda “loll saarlane” väljendit. Kirjutise sisus faktide väänamist vaagides kahtlustan, et see “Kristjani” seos Saaremaaga on see, et ta on Saaremaad ainult turistina külastanud.
Kirjutise
http://rahvahaal.delfi.ee/archive/article.php?id=32723645
kommentaarid näitavad ilusasti “loll saarlane” ja sellise lähenemise seost.
Mingist Saaremaa murrakust (ja siis järsku murdest) rääkida on sama absurdne, kui rääkida Saaremaa rahvariietest.
Meil on aga sõnavabadus ja Kristjani teinne kirjutis “Armastusega kasvatatud, armastusega tapetud” on samuti pseudoteaduslik pläma aga keegi ei saa neid kirjutisi keelata.
Meedia on oma olemuselt selektiivne võimendi – kas on vaja aga igasugu jama võimendada?
Palun vabandust, minu kommentaari eel-eelviimane lõik peaks lõppema:
…on sama absurdne, kui rääkida Saaremaa rahvariidest.
Eks see lugu selline sihilikult veidi teravaks aetud lugu oli. Kuid seda tuleks lugeda läbi kohatise huumori. Peaeesmärk on panna inimesi mõtlema oma identiteedile. Ja vahest võib ju oma päritolu üle uhke ka olla (kuigi paljud näevad selles sündsusetut eneseupitamist). No las nad siis näevad. Eestlasele lihtsalt on juba kord omasem pigem alaväärsustunnet omada, kui püüda “olla uhke ja hää, vabalt vaarisa moodi!.”
See mida me praegu saarlaslikuks peame, on tegelikult selle (Eesti poolt rikutud!) jäänused…
Ega teha pole midagi, lihtsalt tuleb otsustada, kas me võtame end kokku ja püüame seda vähest veel säilitada, või triivime rahulikult “multikultuursuse” ookeani. Olgu see või paratamatu, võime me seda ju pidurdada, niipalju kui vähegi suudame (ja tahame).
Sinu loogika järgi on Eesti kõige suuremad reeturid setud ja kihnlased, kes oma keelt ja kultuuri edendavad. Mine siis nendega võitlema, sulle ju Tallinnast erinev Eesti ei meeldi ;)
ma ei tea kui vana sa oled, kindlasti kuldses keskeas, kas sa tõesti ei mäleta kuidas kõnelesid sinu vanavanemad-vanemad. jätame kõrvale praegu need peened nüansid mis eristavad murret murrakust aga saarlaste oma keel kui selline oli täiesti olemas. kohutavalt kiiresti on see hävinud-kadunud ja sellest on tõsiselt kahju. saarlaste keel oli väga rikas ja erines oma sõnavaralt kihelkonniti, mandrilt tulnu ei pruukinud kõigest arugi saada, seda juhtub vahel praegugi. ja eks saarlane ole kange-uhke küll. ei ole selline kes võõrale kohe tareukse avab ja juttu vestm kukub, ta ennem kuulab, mõtleb ja siis ütleb mis asjast arvb. kui asi aga ei tundu kõneväärt olevat ei lausu midagi, keerab selja ja läheb minema. kes peab seda lolli saarlase mühakluseks, oma asi. vot selline oli kunagi põline saarlane, kahjuks on see tõug ka hääbumas.
näide sellest kuidas ei mandu mitte anult saare murrak vaid eesti keel üldse on minu enda kirjutises kohe olemas. to volli asemel pidanuks lihtsalt kirjutama…kuule volli….
Täpselt “to volli” või “ps.” või mis te nimi ongi. Jõudsite ise välja selleni, et see “saaremaa keel” erines oma sõnavaralt kihelkonniti. Identiteedi seisukohast ei ole ju sisulist vahet, kas kirjutada “riigikeeles” või sisult olematus “saaremaa keeles”, kuna see keel erineb kihelkonniti nagu rahvariided.
Saarlane olla on uhke ja hää aga Kristjani kirjutises toodul on saarlaseks olemisega sama suur seos, kui “vötame mönuga” fraasil on seos saarlastega.
Separatism ei ole regionaalpoliitika edasiviiv jõud. Sisult võimegi keerutama jääda, milline on õige saarlane ja milline on öige saarlane – mina jõuaksin oma mõttelõnga heietades jällegi selle “Saaremaa brändini”, millel minu arvates ei ole mingit seost ei Saaremaa, saarlaste või Saare Maakonnga vaid on 300000 mandrikrooni eest tehtud “loll saarane” lahendusega.
http://www.meiemaa.ee/?content=artiklid&artid=37988
Veel pole lõppenud “Nõukogude” okupatsioon ja juba tahavad Eesti “okupatsiooni” lõpetamist?
Saarlane paneb ennast ise mandril maksma. Olen ka jagelnud mõne mandrimehega, aga sõltuvalt olukorrast pannakse iga vend paika. Pole probleemi. Näiteks ütled Rakvere mehele, Rakverer raibe ja TEHTUD. sest see viimane raibe on taime nimetus. Aga mölin jääb kohe vähemaks, sest ju talle meeldiks virulane. Eks see teise käigupealt lolliks sÖimamine ole oma eelmise alanduse heaks tegemine. KUI EESTLANE_SAARLANE tahab kedagi sÖimata LOLLIKS, siis tehku seda vene okupandi kohta. Nee ep osa mette änam koju menna. Söuke väirk.
Saarlane paneb ennast ise mandril maksma. Olen ka jagelnud mõne mandrimehega, aga sõltuvalt olukorrast pannakse iga vend paika. Pole probleemi. Näiteks ütled Rakvere mehele, Rakverer raibe ja TEHTUD. sest see viimane raibe on taime nimetus. Aga mölin jääb kohe vähemaks, sest ju talle meeldiks virulane. Eks see teise käigupealt lolliks sÖimamine ole oma eelmise alanduse heaks tegemine. KUI EESTLANE_SAARLANE tahab kedagi sÖimata LOLLIKS, siis tehku seda vene okupandi kohta. Nee ep osa mette änam koju menna. Söuke väirk.
Saarlane paneb ennast ise mandril maksma. Olen ka jagelnud mõne mandrimehega, aga sõltuvalt olukorrast pannakse iga vend paika. Pole probleemi. Näiteks ütled Rakvere mehele, Rakverer raibe ja TEHTUD. sest see viimane raibe on taime nimetus. Aga mölin jääb kohe vähemaks, sest ju talle meeldiks virulane. Eks see teise käigupealt lolliks sÖimamine ole oma eelmise alanduse heaks tegemine. KUI EESTLANE_SAARLANE tahab kedagi sÖimata LOLLIKS, siis tehku seda vene okupandi kohta. Nee ep osa mette änam koju menna. Söuke väirk.
mulle ka meeldib see point mis tekstis, omapära müüb
bullshit on see tekst.
Tuletan meelde, et vene luure projekt Lõuna-Eesti keele kasutuselevõtuks ametliku keelena on juba läbi kukkunud. Täpselt samal ajal olid analoogilised ilmingud ka Lätis. See ei ole juhuslik kokkusattumus nii nagu seda ei olnud ka 1940.a. üheaegsed juunisündmused Baltimaades.
Me elame niigi väga tugeva inglise keele surve all ning meil napib ressursse omakeelsete IT programmide loomiseks. Meil on raskusi uutele mõistetele omakeelsete vastete leidmisega jne.
Aga asja iva on selles, et üleminek mingile kohalikule ametlikule “omakeelsusele” annab asustuskplonistidele nende asualal samasugused õigused ning see tähendaks meiile keelesurma. Uskuge mind, see “saaremaa keel” kui väiksem ja nõrgem sureks siis veelgi kiireminii välja kui eesti keel.
Mul ei ole vähimatki murrete vastu.Oma emaliinis põlvnen Võrumaalt, isaliinis Põhja.Tartumaalt. Võrukad annavad välja harrastuslikku omakeelset ajalehte. See on tore.
EV riigikeeleks on ja jääb eesti keel. Kuidas saarlased täppidega tähti hääldavad, milline on neil sõna. või lauserõhk, see on igaühe oma asi nii nagu ka tema häälevärv või lauluhääl. Aga kirjapilt olgu üks.
Vilsandlase moodi öeldes “eesti keel AITAB küll”.
ma pidasin silmas seda , et kui saaremaal näit. sõrves on redeli asemel käibel sõna – karsas, siis kesksaaremaal kasutatakse sama asja puhul sõna – kartsas, vahet pole, saarlane saab aru , kuid see sõna on oma murdelistes erisustes kadumas, noortel on kõik redelid. mandril koolis käies meeldis mandrirahvale hirmsasti sõna-sokipöisel, neil polnud aimugi millega tegu, noored saarlased käivad kõik juba sokkide väel, sama on puht saaremaise väljendiga-kabelis kalossid(kingad vm jalanõud)- kadumas! eks mindki häirivad need nn vötame mönuga brändid ja lätis toodetud saaremaa juustud. just sellepärast ei tohigi vanale , saare-,muhumaisele käega lüüa vaidpeame lollilt kangekaelselt nende vötame mönuga asjadega võitlema.
Mart Aroldi kommentaari teises lõigus toodu ilmestamiseks pole vaja näidet kaugelt otsima minna, piisab heita pilk sellele eelnevale kommentaarile – “to Erika Arro”. No hea küll, kuskil pole kirjas, et “Nimi*:” lahtrisse peab kirjutama enda nime – olgu see siis teate saaja nimi aga miks see “to” seal ees?
Iseasi muidugi see, et kui sinna kirjutada ka “Erika Arrole”, siis kellele see on suunatud, kas eelpool kommenteerinud Erik Arrole? ;)
Erik Arro kirjutab eesti eri piirkondade üksmeelest, koostööst ja Eesti riiklusest, 25.08.10, 19:34 kommentaator keerab kõik “kristjanlikult” pea peale – “huvitav” loogika.
Minu vallas öeldakse “eesti keel on KENA küll”.
Saarlane olla on uhke ja hää nii Saaremaal, mujal Eestis, kui ka mujal maailmas aga selleks ei pea olema “loll saarlane”.
Hetkel plahvas pähe, mis sellest kirjutisest “puudu” on, et asi oleks “täielik”.
Puudu on Viktor Kingissepa revolutsiooniline tegevus riigikorra muutmisel ja “upamehed”. Need asjad juurde lisada ja kirjutis oleks “täielik”.
Nõustun ka volli 25.08.10, 09:14 kommentaariga.
Mõttetu mulin ja tühja tuule puhumine. Selle asemel, et kodus sellist jama valmis treida, tuleks oma energiat rakendada elu edasiviivatele innovatiivsetele lahendustele. No tõesti on ka asi mille üle mingit diskussiooni pidama hakata. Ostke elu endale.
Kuule volli – see väikse tähega. Kui sörulane ütleb kartsa asemel karsas, kuda ta siis seda käänab? Ma vötan ikka kartsa kainu, mille see sörulane siis vötab?
http://www.delfi.ee/news/paevauudised/arvamus/millal-loppeb-eesti-okupatsioon-saaremaal.d?id=32723645&com=1
Omandireformi õigustatud subjektid ootavad Saaremaal oma talu tagastamist 19 aastat.Pole enam kohta,kuhu poole poleks pöördutud.eelmisel kuul Tallinna Halduskohus kohustas subjektidele taluhoone tagastama.Mustjala Vallavalitsusel polevat aga kohtuotsust.Seda ,et kohtuotsused saadetakse elektrooniliselt,Mustjala vallaametnikele kohale jõudnud ei ole.Kui see kõik pole veel nõukogude okupatsiooni taak saaremaal,siis mis see on.Paratamatult ootad Eesti “okupatsiooni”,et need nõukogudeaegsed sullesrid saaksid oma väljateennitud palga.
“…Paratamatult
ootad Eesti “okupatsiooni”,et need nõukogudeaegsed
sullesrid saaksid oma väljateennitud palga….”
Idaokupandid seda probleemi ei lahenda ,ole sa õige- või vale usklik. Nemad selle igakülgselt välja audusid koos omandi äravõtmise ja kommarite närususe ärakasutamisega.
Paraku jätjub Saaremaal nõukogude okupatsioon. Seda olete laiendanud ka Mandrile. Nii on meie kenade lokkidega punapresident ju Saaremaalt pärit. Elab teine praegugi kogu eesti rahva kulul eritingimustes. Teie ajakirjandust suunavad KGB ohvitserid. EKP rajoonikomitee seltsimeesproua saatsite Riigikokku. Kes valitsevad linnu ja valdu? Ja kes üleüldse valitseb kogu tänast EEstit?
Kui likvideeriti KGBd, siis avaldati just Saaremaa lehes sellekohane instruktsioon, mida siis mitu korda tunnis raadios ette loeti kui ajalehe materjali…. -Tubli, Tõnu!
….
Mõned aastada tagasi algas EEstis kampaania kahe kirjakeele (ka Lõuna-Eesti oma) ametiasutustes kasutamise eest. Analoogilised ilmingud olid ka Lätis. Kui see jaburdus oleks läbi läinud, siis oleks suures osas EEstimaast praegu kohalikuks keeleks vene keel.
Tundub, et praegune pläma teenib mingil määral samu eesmärke. Aga eelkõige siiski peab enne valimisi rahva tähelepanu tõsistelt probleemidelt mujale juhtima, aga eelkõige saarlasi lollitama.
Mina olen küll uhke, et saarlane olen. Õ-d pole õppinudki õieti ütlema ja olen vaatamata sellele elus imekenasti hakkama saanud. Ja selle poolt, et saarlaseks olemise uhkust ka noortesse süstida, olen ma ka. Et mitte olla juurtetu hall mass. Ja eelmisele kommijale tunnen südamest kaasa ja soovin head vaimset tervist.
Selle kampaania eesmärgiks on meie niigi väikese keele killustamine lõpliku väljasuretatamise nimel.. Kui tahate eksisteerida ühises elujõulises kultuuriruumis, hääldage meie tähti teisiti, kuid kirjutage ühtses eesti keeles. Ilma selleta ei leiata teie tekste internetist üles.
Kõige vabam on teadaolevalt inimene, kes paneb kogu maailma puuri. Siis on tema enda arvates üksinda vaba,aga maailm on tema arvates puuris.
Ärge sogage ilusat eesti kirjakeelt !
Minu jaoks on kõige ilusam minu vanemate räägitud kena saaremaa keel. Ei tee see kirjakeelele miskit häda. Kirjutame ju nii nagu ette nähtud, hääldamine vähe teistmoodi. Ja see, et me kasutame sõnu, mida kirjakeeles enam ei mäletata, on mitmekesisus ja kordi uhkem kui võõrkeelsed laenud. Maalane võiks ühe hängimise ja shoppamise ette võtta, pudeli Cocat juua ja siis relaxida.