Lugeja kiri: Orissaare kirjandusklubi ringreis Leisi vallas

12. juuni hommikul kogunes osa Orissaare kultuurihuvilisest rahvast sombust ilma trotsides kultuurimaja juurde. Hea tuju ja piknikukorv ühes, oli tuline huvi teada saada, mida teevad naabrid Leisi vallas.

Esimese peatuse tegi meie buss Ratla külas Allika koolimaja asukohas, kus 1884. aastal sündis kirjamees Jaan Oks. Järgmisena saime imetleda Pärsama kaunist kultuurimaja nii seest kui ka väljast, giidiks juhataja Aina Tomson. Põhjaliku ülevaate valla elust-olust ja plaanidest andis vallavanem Ludvik Mõtlep.

Seejärel külastasime üht omapärasemat kirikut Saaremaal – Karja kirikut – ja Angla tuulikumäge, kus hetkel tegeletakse tuulikute taastamisega. Uudistasime ka ehitatavat pärandkultuurikeskuse hoonet. Järgmine peatus oli Karja mõis. Kuulasime Eha juttu mõisa ajaloost, külastasime pagariäri. Sealt ei väljunud keegi tühjade kätega. Eriti populaarseks osutus uudistoode porgandileib.

Leisi läbisime linnaekskursioonina, st kuulates juttu ajaloost, vaatamisväärsustest ja inimestest, üritasime õigel hetkel õigelt poolt bussiaknast välja vaadata. Sassimaja juures siiski peatusime.
Pikniku pidasime kenas mereäärses RMK Meiuste puhkekohas. Kui kõhud täis, sai pisut end sirutatud ja merevaadet nauditud. Juttu oleks jätkunud kauemaks, aga Metskülas ootas meid juba raamatukogu juhataja ja külaseltsi juhatuse liige Liia Uussaar.

Tema tutvustas meile Metsküla mõisa, kus praegu on põhiline tegutseja raamatukogu, käib koos Pärsama lasteaia Metsküla rühm ja peetakse külaseltsi pidusid. Hoovi peal on vana majake, mis tegelikult on hoopis noortemaja. Käisime ka Torni koplis ehk külaplatsil.
Metsküla kirik on tagasihoidlik puukirik, seda tutvustas meile Olev Õun, kelle vanaisa osales kiriku ehitamises.

Viimane peatus oli Laugu klaasikojas, kus klaasikunstnik Peeter Rudaš rääkis meile nii tööst klaasiga kui ka klaasikojast. Saime oma silmaga näha, kuidas ahjust võetakse välja kuum, 1100-kraadine klaasimass ja sellest siis klaaskuul puhutakse. Mõni hakkajam sai isegi oma hingeõhu sellesse kuuli panna, mis seisab nüüd Orissaare raamatukogus.
Suur tänu toredatele reisikaaslastele, headele inimestele, kes ei pidanud paljuks laupäeval tulla meile oma teadmisi jagama. Tänu ka bussijuhile ja muidugi kirjandusklubi eestvedajatele, kes selle reisi korraldasid!