Saarte Hääl käis vesinikul töötavat autot testimas (3)

Saarte Hääl käis vesinikul töötavat autot testimas

EI MINGIT MOOTORIMÜRA EGA SAASTET: Saarte Hääle
ajakirjanik Toivo Vaik arvas, et sellise ostaks endale võimaluse korral kindlasti.
Foto: Peeter Kukk

Eile esitleti ajakirjanikele Honda Kuressaare keskuses maailma esimest tänavasõiduks loodud vesinikkütuse elemendiga elektriautot FCX Clarity. Ka Saarte Hääl käis kohal ja tegi proovisõidu ära.

Sisse istumisel tundus auto nagu auto ikka, ainult luksuslikum. Kaasaegne disain, uue auto lõhn, pardaarvuti ja uudse lahendusega näidikute paneel olid rooli taha istuja esimesed muljed.
Kohapealt võttis auto sujuvalt nagu automaatkäigukastiga auto ikka. Gaasi vajutades oli kõigepealt väike tühimik ja edasi tuntav kiirendus. Sõidu ajal võis kuulda vaid seda heli, mida teevad autorehvid asfaldil, mingit mootorimüra ei kostnud salongi üldse.

Kui näidikute paneelil oleme tavaautol harjunud spidomeetri kõrval nägema tahhomeetrit, mis näitab mootori pöördeid, siis “vesinikuautol” Clarity näitas näidik gaasi lisamisel hoopis võimsust, mida hetkel tarbiti. Tavalisel teel rahulikult kiirusega 90 km/h sõites oli näidikul näha tarbitava võimsusena 20 kW.

Järsult kiirendades võis näha energiatarbimist kuni 100 kW ja kuulda vaikset vilisevat heli, mis tuletas natuke meelde trammi kiirendamist, ehkki detsibellid ei ole üldse võrreldavad. Kogu mootoriga pidurdamisel tekkinud energia rakendati aga akude laadimiseks, ka seda oli võimalik võimsusenäidikult jälgida. Ainus jääde, mis mootoris põlemisel tekib, on vesi. Järsul kiirendamisel oli näha, kuidas väljalasketorust kerget veeauru tuli.

Autol on 4-liitrine vesinikuballoon, mis tagab 450 km läbimise.
Katseauto maksab 1,2 miljonit eurot ja neid on toodetud vaid kakssada. Teist võimalust sellise hinnaklassi autot roolida ei tule ühel saare ajakirjanikul vist niipea. Küll on aga esitlejate sõnul võimalik tulevikus, kui vesinikutanklate võrk on kõikjal välja ehitatud ja sama automudel seeriatootmisse läinud, soetada säärane auto endale tavaauto hinnaklassile juba palju lähedasema hinnaga.

Honda Balticu tegevjuht Tõnu Vahtel ütles, et selliseid autosid on Eestis praegu vaid kaks tükki ja need lahkuvad siit neljapäeval. “Edasi liiguvad nad Euroopasse ja ikka samal eesmärgil – pressile esitlemiseks,” rääkis Vahtel. “Selleks, et tutvustada inimestele tulevikutehnoloogiat.”

Print Friendly, PDF & Email