Petukõned pommitavad EMT ja Elisa mobiilikliente (2)

Kuigi erinevaid petuskeeme liigub pidevalt nii internetis kui ka telefoni teel, on viimaste nädalate jooksul taas hoogustunud n-ö piraatkõned, millega pommitatakse mõnd klienti pea iga päev.

Kummalisi helistaja numbrita kõnesid on viimasel ajal taas tulnud näiteks EMT ja Elisa klientidele. Sarnaste kõnedega oli hiljuti kimpus ka Saarte Hääle ajakirjanik Toivo Vaik, kuid temale tulnud kõned olid õige imelikud.
“Mobiiltelefon heliseb, ei jõua veel vastu võttagi, kui aparaadis käib võimas praksatus ja see lülitub välja. Jääb mulje, et telefon lagunes ära, kuid mõne sekundi järel lülitub telefon ise sisse ja mingit jälge helistajast ei ole,” rääkis Vaik.

Vaigu selgituse kohaselt on sääraste kõnedega kaasnev sarnane arvutiviiruse arvutisse jõudmisega. “Viimane kord, umbes kuu-poolteist tagasi oli mul telefon töölaual ja selle helisedes jõudsin märgata, et ekraanil oli väga pikk number. Jäin seda vaatama ja siis toimus sama asi, mida olin eelnevalt juba kaks korda kogenud,” meenutas ta.
EMT kliendina sammus ta kohe toimetusest üle tee asuvasse EMT esindusse, kuid klienditeenindajagi ei osanud talle toimunut selgitada. “Ka nende arvutis ei olnud mitte mingit kõne toimumist fikseeritud. Sain vaid vastuse, et nemad ei ole sellistest asjadest varem mitte midagi kuulnud.”

Pole võimalik blokeerida

Ka teistel taoliste helistamiste osalisteks saanud klientidel polnud võimalik tuvastada ei helistaja numbrit ega ka seda, et mingi kõne oleks üleüldse toimunud.
EMT avalike suhete juht Kaja Sepp tunnistas Saarte Häälele, et sääraseid kõnesid on nende võrgus olevatele klientidele tõepoolest tulnud.
“Sellistel kõnedel on helistaja number eemaldatud juba võrku saabumise hetkel, mis tähendab, et tegu on välismaalt läbi mitme võrgu tulevate kõnedega,” selgitas Sepp.

“Kuna aga kõned läbivad enne siia jõudmist mitu võrku, siis on numbrid blokeeritud juba neis vaheetappides ja siinse kliendini jõuab kõne helistaja numbrita,” põhjendas ta.
EMT esindaja sõnul on kliendid tegelikult taoliste kõnede puhul igati kaitstud ja mingit petuskeemi ohvriks langemist juhtuda ei tohiks. Samas ei saa EMT taoliste kõnede edastamist ka kuidagi blokeerida, sest ka nende võrku läbib kõne juba ilma numbrita.
“Ohtlikud need kliendile tõesti ei ole, aga ilmselt on see lihtsalt ebameeldiv, et neid kõnesid muudkui tuleb niimoodi tühjalt numbrilt,” sõnas Sepp.

Raha ei kasseerita

Elisa suhtekorraldusjuht Marika Raiski tunnistas samuti, et sarnaseid kõnesid on nende klientideni jõudnud ligi tuhat. “Siin võib tegu olla piraatkõnedega, mille vastu on juba võitlema hakatud, sest number on puudu juba hetkel, mil kõne jõuab Elisa võrku,” selgitas Raiski Saarte Häälele. Tema sõnul ongi number eemaldatud eelnevalt seetõttu, et klienti kaitsta.

“Nii välditakse klientide poolset tagasi helistamist,” sõnas ta ja lisas, et rahaline kohustus saab kliendil tekkida vaid juhul, kui klient tagasi helistab. “Antud juhul pole see võimalik, sest a-number on puudu ja kõne vastuvõtmine rahalist kulu kaasa ei too,” kinnitas ta.
Kui Toivo Vaigu juhtumi puhul võis oletada, et tegemist on mõne telefoni teel leviva viirusega, ja EMT esindaja Kaja Sepp ütles, et selline asi vajab kindlasti täpsemat uurimist, kinnitas Marika Raiski, et viirusega tegemist olla ei saanud. “Kõne kaudu pole võimalik viiruseid levitada,” sõnas ta.

Kõned Tokyo börsilt

Lisaks juba mainitud petukõnedele on paari viimase kuu jooksul jõudnud Eesti elanikest telefonikasutajateni ka kummalised kõned Jaapanist, milles helistaja tutvustab end inglise keeles kui Tokyo börsimaaklerit ja soovitab kindlasti nende börsil investeerida.
Taoliste kõnedega pommitati umbes kuu aja eest ka 25-aastast Mariot, kes neist Saarte Häälele rääkis. “Helistas keegi naine ja küsis, kas ta räägib firma mänedžeriga, ja et investeerigu ma kindlasti 30 000 nende börsile,” rääkis Mario.

“Kui klient võtab kõne vastu, siis ei teki talle sellest mingeid kohustusi, aga kui klient otsustab kõnele vastata ja teha kõne tagajärjel mingeid tegevusi, siis see on juba kliendi enda otsus,” märkis Marika Raiski.
Nii Raiski kui ka Sepp soovitasid kõigile välismaistele tundmatutele kõnedele mitte vastata ja kindlasti mitte tagasi helistada. “Selliste vastamata kõnede tegemise eesmärk on meelitada kliendid tagasi helistama ning sel moel operaatorile raha teenida,” kinnitas Raiski.

Kuressaare politseijaoskonna juht Kaido Vahter tuletas inimestele aga meelde, et rasketes majandusoludes on liikvel petised, kes püüavad inimeste tunnetele rõhudes või neid suure majandusliku kasu saamisele ahvatledes raha välja petta.
Politsei palub kõigil olla äärmiselt tähelepanelik, kui inimeste poole pöörduvad erinevate rahanõuetega võõrad isikud. “Kindlasti ei tasu tundmatu isiku nõudmisel raha maksta, vaid sellest tuleb kohe teada anda politsei numbril 110,” kinnitas ka politsei- ja piirivalveameti pressiesindaja Ene Kussmann.

Print Friendly, PDF & Email