Ajakaja: Meie, meedia ja maailm

Lugesin just Postimehest president Ilvese ettekannet meediavabadusest ja demokraatiast, fookusega, et kes siis ikkagi valvab valvuri järele.

Nojah, mõtleme, et meedia roll ühiskonnas on olla valvekoer. Aga piltlikult öeldes, eks seegi koer tahab oma konti, ja kui kondi viskab see, kelle järele peaks nagu valvama, ollakse sattunud suletud ringi.
Suhtekorraldajatel on kindlasti palju mõtteid ja võtteid sellest, kuidas neid konte ajakirjanikele ette sööta. Poliitikutel ka. Ja muidu edevatel inimestel, kes tahavad meedias ilusad ja nähtaval olla.

Ühest küljest tahetakse iga hinna eest, ükskõik mis vahenditega meediasse ja nähtavaks trügida, kuid teisest küljest ei suudeta seda meedia tähelepanu piisavalt taluda ja hakatakse meediat kiruma. Olen ka mõelnud, et millest selline vastuoluline reaktsioon. Oletan, et siin võib olla tegemist kombinatsiooniga edevusest ja kontrollivajadusest. Üldiselt on ju nii, et me tahaksime kontrollida protsesse enda ümber ja me tahaksime ka välja paista, aga ainult heade ja ilusatena.

Nõukogude Liidus oli ajakirjandusse sattumine auasi – kõik sotsialistliku töö eesrindlased ja kangelased pidid olema positiivses valguses nähtaval – et kui sind pole ajakirjanduses, siis sind ja sinu kangelastegusid nagu polekski. Kas see Eestis levinud meediaihalus on selle vana trendi jätk? Või on see täna, siin ja praegu hoopiski kaval müügitrikk, saamaks tasuta reklaami?

Meedia roll on olla valvekoer. Aga mitte ainult. Mida on selleks vaja, et demokraatia tõeliselt säiliks ja toimiks? Ja kuidas peaks meedia selle üle valvama? Palju kõneldakse meedia äraostmisest ja meediaga manipuleerimisest, nendest niinimetatud “visatud kontidest”. Kuid kas see on põhiprobleem? Arvan, et ei. Põhiline on hoopiski, kuidas tagada adekvaatne informatsioon meie ümber toimuvast.

Ja selgus ja läbipaistvus igapäevastes protsessides. Mitte meediat pole vaja kontrollida, vaid iseenda tegusid ja väljaütlemisi. Ja konte üksteisele visata polegi siis enam tarvis, sest ka informatsioon võib olla “toitev”. Meedia roll on ausalt ja põhjalikult informeerida, mitte kahtlase väärtusega konte nuruda ja valvekoera moodi haukuda.

Print Friendly, PDF & Email