Nõu ja (tahte)jõuga suitsust vabaks

Nõu ja (tahte)jõuga suitsust vabaks

 

Kuidas tundub võimalus kokkuhoitud raha eest käia kaks (!) korda aastas Egiptuses puhkamas, lasta 97 korda salongis juukseid lõigata, osta üle 1000 liitri diiselkütust või mängida 194 tundi bowlingut? Aga just selline oleks sinu võit aasta pärast, kui jätaksid suitsetamise maha juba täna.

Igal aastal tähistatakse 31. mail üle maailma tubakavaba päeva, mille deviisiks on Maailma Terviseorganisatsioon (WHO) tänavu määranud “Hoiatused tubakatoodete ohust tervisele”.

Nii 31. mail kui ka kogu järgneval aastal peab WHO väga oluliseks julget võitlust tubakaga tõsiste tervist puudutavate hoiatuste kaudu nii pildis kui sõnas, kuna need on kõige efektiivsemad vahendid veenamaks inimesi loobuma.

Suitsule 15 000 krooni aastas

Aga kui ei mõju pildid ja hoiatused, äkki mõjutab loobumisotsust pilk rahakotti? Eesti täiskasvanud rahvastiku tervisekäitumise uuringu andmetel suitsetas 2008. aastal iga päev veerand tööealistest elanikest ning keskmiselt tõmbas igapäevasuitsetaja 15 sigaretti päevas.

Arvestades, et ühe sigaretipaki hind on hetkel ca 40 krooni, kulub aastas sigarettidele 14 600 krooni. Suitsetamisest loobumisega ei investeeri sa ainult oma tervisesse, vaid kogu elukvaliteedi paranemisse. Oleks väga sümboolne jätta oma viimane sigarett süütamata just ülemaailmsel tubakavabal päeval.

Tartu ülikooli kliinikumi kopsuarsti Ülle Ani sõnul peab ligi kolmveerand elanikkonnast suitsetamist harjumuspäraseks tegevuseks ehk situatsioonisõltuvuseks. Vaid veerand mõistab suitsetamist ühtlasi ka kui sõltuvust nikotiinist. Suitsetamisest loobumisel tuleb arvestada mõlemaga: nii loobumisega rutiinist kui ka vajadusega ületada nikotiinisõltuvus.

Inimene, kes on mõnda aega suitsetanud, tunnetab, et tema aju justkui vajabki pidevat aktiveerimist nikotiini abil – ilma lisanikotiinita tekib tunne, et midagi on puudu. Mida rohkem aega viimasest sigaretist möödub, seda enam tekib kas ärevust, ärrituvust või kurvameelsust, ja see viib tugeva tungini läita uus sigarett. Kõige keerulisem ongi esimene nädal, teisest nädalast on juba palju parem – nii kinnitavad juba suitsust loobunud. Stabiilsus suitsetamisest loobumisel saabub enamasti kahe kuu jooksul.

Abi saab nõustajatelt

Loobuda soovijatele tulevad appi ja toetavad suitsetamisest loobumise nõustajad. Kogenud tervishoiutöötajatest nõustajad on olemas igas maakonnas – üle Eesti on kokku 25 suitsetamisest loobumise nõustamise kabinetti ja need osutavad teenuseid tasuta. Infot nende asukoha kohta leiad aadressilt www.terviseinfo.ee (Nõustamiskabinetid/Tubakas).

Oodatud on kõik suitsetajad, nii aktiivsed kui ka passiivsed. Eriti lapsed ja noorukid, kes on sageli oma suitsetamismurega üksi ja abitud. Võib tõdeda, et viimastel aastatel on lapsevanemad oma laste suitsetamise pärast rohkem muretsema hakanud ja tulevad koos lapsega nõustaja juurde. Kahjuks mitte alati ei ole murelik lapsevanem ise suitsust vaba. Aga eeskuju? Ühised perekesksed otsused ja püüdlused probleemiga toime tulla on teretulnud.

Kõige rohkem soovivad nõustamisteenust noored haritud mehed, kes lähenevad oma nikotiinisõltuvusprobleemile analüüsivalt ja ei taha suitsetamist enam jätkata – suitsetamine on ühiskonnas taunitav, riided ja käed lehkavad tubakatossust, füüsilised võimed on langenud, mittesuitsetavad töökaaslased ja sõbrad väldivad sind ning rahakulu on tuntav. Selline suitsetaja on motiveeritud loobuma ja viib oma otsuse ka ellu. 

Peab teadma, et imeravimit ei ole

Paljudel õnnestub tubakast loobuda lisaravita. Kuid kui suitsust loobumine ainult oma tahtejõu toel ei õnnestu, saab abiks võtta mitmeid ravimeid. Need leevendavad võõrutusnähte ja teevad loobumise lihtsamaks. Nõuanded ja toetus nõustajalt kuluvad aga ikka ära – kontakti oma nõustajaga saab hoida ka telefoni ja e-posti teel.

Kahjuks elame keerulistel aegadel, inimesed kaotavad töökoha või elavad hirmus töökaotuse ees. Eluprobleemid on suured ja lahendused ei ole käepärast. Stress süveneb. Kuid ka sellises olukorras on mõttekas suitsetamisest loobuda ja kokkuhoitud rahast enesele paremaid elulahendusi võimaldada.

Suitsetamisest loobumisel on esmalt, eriti teisel ja kolmandal päeval, kõige rohkem tunnetatavad muutused emotsioonides. Juba pärast esimest ööpäeva on vähenenud risk südamelihase infarkti tekkeks ning pärast kaht ööpäeva paranevad maitse- ja lõhnatunne. Inimene hakkab tundma toidu õiget maitset ja lõhna. Kui teist möödub tänaval liialt tugevasti lõhnastatud inimene, võite olla päris kindel, et tegemist on suitsetajaga!

Kui oled olnud tubakavaba kuu kuni aasta, kaob “suitsumehe köha”, inimene muutub erksamaks, paraneb vereringe, väheneb risk verehüübe (tromboosi) tekkeks ja poole võrra väheneb risk südamelihase infarkti tekkeks.

Probleemid on ajutised

Paljud inimesed on suitsetamisest loobumisel kogenud seda, et kehakaal hakkab tõusma. See võib isegi nii ebameeldiv olla, et mõni hakkab uuesti suitsetama. Eve Sooba, Ida-Tallinna keskhaigla taastusarst kinnitab, et see ei pea tingimata nii olema. Kui inimene teab probleemi olemust, siis oskab ta ennast ka hoida.

Nikotiin on keemiline aine, mis kiirendab ainevahetust. Kui suitsetamine maha jätta, siis organism seda võõrast ainevahetuse kiirendajat ei saa. Tea aga, et probleem on ajutine – organismil läheb aega, et iseendaga uuesti harjuda. Sinul tuleb aga samal ajal eluviise muuta ja oma söömist ja liikumist lihtsalt teadlikumalt reguleerida. Kiire elutempo juures on sageli takistajaks ajapuudus, tegevusi ette planeerides suudad aga karisid vältida.

Suitsetamisest loobumine on tuluefektiivne nii ühiskonnale kui ka üksikisikule. Sigarettidele kulutatav summa on ülimalt märkimisväärne ja kindlasti jätkub ka hinnatõus. Kui esialgu võib loobumisravimite ostuks vajalik summa näida suurena, siis võrreldes sigarettidele kuluva summaga ei ole see nii. Kõige efektiivsema ravimi nimeks on aga ja jääb “tahtejõud”. Suitsetamisest loobumiseks on vaja inimese enda kindlat ja läbikaalutud otsust. Kui see otsus puudub, ei suuda aidata ka nõustaja.

Tiiu Härm
Tervise Arengu Instituudi
peaspetsialist, suitsetamisest
loobumise nõustaja

Print Friendly, PDF & Email