Telereklaamist on saanud hingepüüdja (10)

Telereklaamist on saanud hingepüüdja

 

Töötan sellise graafiku alusel, mis ei lase nädal aega järjest telesaateid vaadata. Ja kui tekib võimalus teleka ette istuda, vaatan järjest valimatult, mõnikord kas või pool päeva.

Jaan Kaplinski on öelnud, et sõna on mõtte püüdmiseks. Nagu reklaam raha püüdmiseks. Kuid mitte ainult, neist on saanud hingepüüdjad. Veidi räigelt väljendatud, aga süvenedes näidatavasse ja mõeldes selle üle pikemalt – päris kole mulje jääb. Ei oleks ise sellele tähelepanu pööranud, aga mul on kodus väike indikaator, kes võtab tänulikult üle ekraanil heakskiidetud käitumismalle või kui täpselt aru ei saa, esitab ootamatuid, koomilisi ja ebamugavaid küsimusi.

Eeskuju otse telerist

Esimene oli lauluke “Pingviinike-pingviinike!”, mille esitamise ajal väike käeke pätsas vanaema, st minu, sahtlist kommipaki. Täpsemalt maiusereklaami uurides selgus, et see tõepoolest koosneb õpetustest, kuidas varastada. Ja veel kambas, üks kaakidest tõmmaku tähelepanu endale, teine saab samal ajal segamatult toimetada. Siis tuleb kähku varvast visata ning karistus jääbki tulemata. Ning kõik asjaosalised koos kogu ühiskonnaga kiidavad selle veel heaks!

Nagu üks “Tõehetke” vargaplika, kes oma saavutustega kelkis ja heakskiidu osaliseks sai. Hirmutav! Edaspidi hakkaksidki reklaamid mulle näitama oma koledamat poolt. Loe nagu kodeeritud sõnumeid ja värise, armetu televaataja!

Kenad noored inimesed tantsuõhtul, ühel neist kaasas liitrine pudel plekieemaldajat. Asetab selle kokteiliklaaside asemel keset lauda. Ülejäänud kaaslased on sellest vaimustuses ja püüavad ka ise nii toimida. Hakka või kohe kartma seda va roosat, paistab, et mõjub mõistusele rõhuvalt. Sama vahendi teine reklaam näitab mõjub veelgi õõvastavamalt.

Jõleda käitumisega jõmpsikad, kes rikuvad innukalt emale ilmselgelt väga olulist eset. Laste käitumine ema suhtes tundub eriliselt mõnitav ja alandav. Mitte kallist plekieemaldajat pole selles peres vaja, vaid tunduvalt odavamat ja ammu inimlaste peal katsetused läbinud vahendit, vana head urvaplaastrit!

Aga ei, ühiskond nende oma emmega kiidab väikeste koletiste käitumise heaks ning õhutab neid, koos kõigi väikeste vaatajatega muidugi, katsetama midagi enamat kui tavaline pori ja ketšup. Äkki võiksin minagi üht vahendit soovitada – jätaks boonusena haisu lisaks.

Elu ilusaim päev saab pulmadega mööda

Järgnevalt reklaamitakse maitsvat toodet, mis pidavat immuunsust tõstma. Aga ettevaatust, seegi tundub mõjuvat ajutegevusele pärssivalt. Esimeses reklaamis kurdab pojake meedikuna töötavale emale, et ta unustas jälle võtme koju, teises kahtlustatakse ilmselt sama toodet tarbivat isikut, et ta unustas jälle toote manustamise. Appi, kujutan ette, et seda tarbides jääb tavaliselt märkmikust väheks ja varsti ka seinapinnast, kuhu meeldetuletavaid sildikesi kinnitada. Hoiatavalt mõjuv igatahes.

Sageli hajub meelest reklaamitava toote nimetus, aga õpetlikena jäävad meelde reklaamis esitatud peresuhted. “Elu kõige ilusamal päeval” oli tal midagi näidata – soengut või hambaid või kleiti… ei pööranud tähelepanu.
Aga juba nii noorelt elu kõige ilusam päev läbi elatud ja möödas? Värskelt abiellunutel peaks ju iga järgnev päev aina ilusam ja rõõmsam olema.

Milleks muidu kooselu alustada, kui sul ei oleks nüüdsest abikaasat, kellele raskel hetkel toetuda ja kellega jagatud rõõmud kahekordistuvad.
Laste sünd ja kasvamine, tööalased saavutused jne… Ja need pole siis midagi pulmapäeva kui soengu-kleidi-naeratusepäeva kõrval? Su ilusaim päev on möödas, vaene haletsusväärne ja ilus pruut!

Me kallistame pesupehmendi pärast

Vaatasime koos väikese arvustajaga vana multikat mustast hanest ja põrsast, kes magamistuba jagasid. Ühel hommikul leidsid nad, et on sisse maganud. Seda möllu ja lapsele lõbu, kui tegelased teineteiselt vannilina tirisid ja oma hommikusi toimetusi tegema tuiskasid! Nemad võisid tõuklemist ja võistlemist endile lubada, sest olid kumbki ainult iseenda eest väljas. Nad ei pidanud teiste heaolust hoolima.

Samal päeval juhtusime nägema torupuhasti reklaami. Perekond, mees ja naine magavad sisse. Ärgates hüppavad voodist välja ning tormavad teineteist tõugates ja teise seljast hommikumantlit rebides vannitoa poole. Mida see väikesele lapsele peresuhtest õpetab? Või siis selline nähtud klipp, kus öeldakse, et kallistamise põhjus on pesupehmendi? No mis sa kostad!

Totraid reklaame, mida te pole valmis selgitama, et nähtut pehmendada, ei peaks lastele näitama. Neid jamasid pole tegelikult võimalikki selgitada. Mingi šampoon eemaldab 100% kõõma… Sama palju infot kui mõne poe akent ehtival plakatil, mis lubab allahindlust kuni 70%. Tekib küsimus, millest alates on see “kuni”? Mõistus ütleb, et hoia parem eemale.

Print Friendly, PDF & Email