Kalla Mööbel – edetabeli tippu jõudnud Saaremaa firma

Kalla Mööbel – edetabeli tippu jõudnud Saaremaa firma

EKSKLUSIIVNE INTERJÖÖR: Argentiina restoran Tallinnas, mille sisekujndusdetailid valmistas Kalla Mööbel. Tööde käigus selgus, et Eestis pole masinat, mis nuu suurte mõõtmetega ümardetailid valmis teeks. Saare jonn mõtles veidi ja leiutas masina.

Paar nädalat tagasi sai Saaremaa üks tuntumaid mööblifirmasid OÜ Kalla Mööbel meeldiva sõnumi – pealinna ärilehe Äripäev koostatud mööblitootjate TOP-is jõudis ettevõte teisele kohale. Selle saavutusega edestas Kuressaares Kohtu tänaval tegutsev firma säärast Eesti mööblitööstuse kogenenud suurtegijat nagu AS Standard, mis oli pingereas kolmandal kohal.

“Ise arvasime, et me nii kõrgele kunagi ei satu, sest meiesugused küllaltki stabiilse ja järkjärgulise arenguga ettevõtted ei tohiks säärastes edetabelites esikohtadel olla,” märkis OÜ Kalla Mööbel praegune tegevjuht ja firma üks rajajatest Robert Pajussaar selgituseks.

“Nende edetabelite koostamisel võetakse ju peamiselt arvesse käibe ja kasumi kasvu,” jätkas ta. “Kui need näitajad on sul kõrged, siis sa kõrgele kohale ka platseerud. Meie siin oleme aga kogu oma olemasolu vältel väga stabiilse ja mõõduka kiirusega arenenud, mis on elujõulise ettevõtte jaoks täiesti normaalne nähtus.”

Efektiivsuse kasv lisavahendeid kaasamata

Samas oli aga ilmne, et Äripäeva tunnustus ei jätnud Kalla Mööbli tegevjuhti siiski ükskõikseks, eriti kui arvesse võtta meie majanduses praegu ühe enam maad võtvaid protsesse: “Nüüd aga toimus meile enestelegi üllatuseks säärane kiire liikumine etteotsa. See näitab kindlasti, et paljud meie konkurendid pole ikkagi suutnud niivõrd kiiresti ja efektiivselt turul toimuvatele muutustele reageerida.”

Pajussaare sõnul on kõige tähtsam, et praeguses keerulises majandusolukorras on nad suutnud oma kulud stabiilsed hoida ja pole kaasanud kasvu tekitamiseks lisavahendeid. “Kindlasti näitab just see meie ettevõtte tugevust, et ka antud turusituatsioonis suutsime me võtta maksimumi,” lausus ta.

Kohe alguses võeti suund eksklusiivsusele

Käesoleva aasta kevadel täitus Kalla Mööblil 15. tegevusaasta. Möödunut meenutades märkis Robert Pajussaar, et tema arvates on ettevõte edasi liikunud ootustekohaselt ja plaanipäraselt.

“1993. aasta märtsis alustasime ju miinus 300 krooniga. Lahti seletatuna tähendab see seda, et rentisime tookordse koondise Auto territooriumil endile ühe toa, teadmata, kuidas rendisummat tasuda,” rääkis ta. “Sinna tuppa me koos Andrus Treiga (OÜ Kalla Mööbel teine osanik – toim) läksime ja meil oli vaid mõte, et püüame tegema hakata mitte standardset masstoodangut, vaid tellimusmööbli eriprojekte.”

1990. aastate alguses olid kaks ettevõtlikku ja noort meest sügavalt veendunud, et eriprojekti järgi tehtud mööblil on äsja taasiseseisvunud Eestis turg olemas ja et laias perspektiivis seisneb mööblitööstuse tulevik just eritellimuste täitmises.

Ajalugu on näidanud, et 15 aastat tagasi langetatud otsus osutus õigeks. Tänasel päeval on OÜ Kalla Mööbel tänu töö heale kvaliteedile võitnud klientide usalduse, veidi üle 30 töölisega ettevõtte käive on ligi 28 miljonit krooni ja turgu paistab jaguvat ka väidetava majanduskriisi tingimustes.

“Vähemalt praegu võib küll öelda, et meie tootmismahud suurenevad ja meile esitatud tellimused lähevad üha suurejoonelisemaks,” kirjeldas Pajussaar ettevõtte hetkeolukorda.

Viimased objektid, mille üle mööblifirma võib uhkust tunda, on ehitusfirma Rand & Tuulberg AS peakontori sisustus Tartus, kasiino Admiral esindused Tallinnas ja Rakveres, GMP ClubHotel sisustus Otepääl, Saare Golf Travel’i sisustus Kuressaares, Mosaic kaupluste sisustused eri riikides, autokauplus Honda Auriga keskuses ja Norman Optika kaupluste uus konseptsioon üle Eesti.

Täiesti uus koostöö on alanud jaekaupluste ketiga SISU, kus tippkvaliteediga Euroopa mööbli kõrval pakutakse ka Kalla Mööbli toodangut, mis on valminud koostöös tippdisaineritega.

Koondatakse vaid äärmisel juhul

Küsimusele, kas majanduslangus pole ettevõttele siis sugugi veel mõju avaldanud, vastas Kalla Mööbli tegevjuht: “Selge on, et ehituses ilmneb langus varem ja mööblitootmises annab see ehk tunda teatud intervalliga. Kuid teadsime, et head ajad ei kesta majanduses igavesti ja olime languseks üldjoontes valmis – oleme suutnud hoida oma püsikulud madalad, mistõttu pole meil praegu suuri probleeme veel tekkinud.”

Samas aga tõdes Robert Pajussaar, et ka väga mustaks stsenaariumiks on ettevõte siiski valmistunud. “Oleme aastaid panustanud inimeste väljaõppesse, mistõttu on meil tänaseks kujunenud väga hea meeskond,” rääkis ta. “Seepärast olen seisukohal, et mitte kedagi ei tohiks koondada.

Kvaliteetne tööjõud tuleks iga hinna eest alles hoida, sest koolituse taaskäivitamine on palju keerulisem ja kulukam.”

“See ei tähenda aga, et me poleks musta arengustsenaariumi oma töökollektiivis arutanud,” jätkas Pajussaar. “Infot sel teemal oleme vahetanud ja osakondade juhtidel on üldjoontes ka teada, keda vajadusel koondada. Kuid kordan, et koondamistele läheme vaid äärmisel vajadusel. Vaadates aga tänaseid müügigraafikuid, siis võin küll öelda, et vaevalt meil säärane vajadus tekib.”

Suund ekspordi suurendamisele

Rääkides OÜ Kalla Mööbel tulevikust märkis Robert Pajussaar ühe ülesandena ekspordi suurendamist. “Praegu oleme tellimustöid teinud peamiselt meie lähinaabritest klientidele – Soome, Rootsi, Norrasse ja Lätti,” rääkis ta.

“Kuid oleme siin isekeskis plaani pidanud, et järgnevatel aastatel peaks meie eksport ikka kõvasti kasvama. Hetkel ei ole meil ekspordiplaan veel valmis, kuid selles valdkonnas me lihtsalt peame senisest rohkem tööd tegema.”

Pajussaare sõnul võib see mõnevõrra uskumatuna tunduda, kuid siiamaani on kliendid – ka välismaal – sageli ise Kalla Mööbli üles leidnud. Samuti on ettevõtte tutvustamine seni toimunud põhiliselt n-ö isiklike kontaktide kaudu.

“Kuna tegeleme vaid eritellimuste täitmisega, pole meie ettevõtte jaoks väga head reklaamikanalit,” tõdes ta. “Kuid kordan, et marketingi osatähtsust peame tulevikus siiski suurendama ja seda kas või ettevõtte üldise tuntuse pärast – et meid ei unustataks. Sel eesmärgil oleme täna võtnud eesmärgi, et vähemalt kord kvartalis peab meie firma kuskil ajakirjanduses sees olema.”

Print Friendly, PDF & Email