Maavalitsus hämab lennuliikluse teemal (22)

Maavalitsus hämab lennuliikluse teemal

 

Saare maavalitsuse vastus avalikule pöördumisele lennuliikluse uuest korraldusest mind ei rahulda. Selles on eksitavaid fakte. Tundub, et vastus oli kirjutatud ainult vastuse pärast.

Lennuliikluse taastamisest nädala sees – siin põhjendab maavalitsus kolmapäevase lennureisi ärajätmist, tuginedes eelmise vedaja esitatud reisijate statistikale.

Tegelikult on see sulaselge vale, sest eelmise vedaja statistika näitab hoopis midagi muud: kõige madalam täitumus oli laupäeval ja teisipäeval. Milleks selline eksitamine? Kolmapäev ja reede olid suurima täitumusega päevad (vaata juuresolevat graafikut). Pühapäevast ei maksa üldse rääkidagi.

45 inimese arvamus

Lennuaegadest – maavalitsus soovib ühispöördujatelt rohkem faktilisi andmeid lennuaegade muutmise põhjendamiseks. Lubatagu vastu küsida, millised on maavalitsuse enda faktilised andmed, et just nendele ja ainult nendele tugineda võib? Ja üldse lubatagu küsida, millistele uuringutele maavalitsus toetus konkursi korraldamisel ja lennugraafiku koostamisel? Millised huvigrupid olid seekord vaatluse all?

Siin ei peaks midagi konfidentsiaalset olema. Kohe saab kaks kuud täis uut graafikut. Kas olete juba jõudnud ühte-teist kogeda? Mina olen aga selle aja jooksul Tallinna vahet sõitmisele oluliselt rohkem raha ja aega kulutanud, kuna minule on praegune lennugraafik täiesti vastuvõetamatu.

Ma ei usu, et Tallinna või Kuressaare lennujaam on nii hõivatud nagu näiteks Kopenhaageni oma, kus on raske leida seda hetke maandumiseks-tõusmiseks. Miks ei saa kasutada samu lennuaegu, kui seda tegi eelmine vedaja? Need on ju praegu vabad.

Muide, maavanema kommentaar teleuudistes, et pöördumine oli ainult nende 45 inimese arvamus, kõlas haledalt. Need 45 olid julged ja aktiivsed inimesed, kellele ei ole ükskõik saarlaste heaolu.

Kas uuest aastast midagi muutub?

Riigieelarvest ja dotatsioonist – äärmiselt naiivne on loota ses osas mingit muutust saarlaste kasuks uuest aastast. Kõigepealt juba sellepärast, et lennukompanii Estonian Air ise on kohe-kohe piltlikult öeldes alla kukkumas terve täiega. See pole enam kellelegi saladuseks. Kui riik peaks raha leidma, siis ehk ainult lennukompanii elus hoidmiseks, mitte aga kohalike ehk n-tähtsusega liinide toetamiseks.

Siinjuures jääb üldse arusaamatuks, miks oli nii raskel ajal vaja sellist konkurssi korraldada. Keerulist majanduslikku olukorda ette nähes oleks võinud olemasolevat liinilepingut läbirääkimiste teel veel paariks aastaks pikendada. Milleks oli tarvis korraldada konkurss ja kohe alguses vana vedaja ära nullida? Miks pidi uuel vedajal kindlasti olema vähemalt 35-kohaline lennuk?

Loomulikult poleks vanal vedajal seda kohe võtta olnud. Muide, informatsiooniks: vana vedaja (15-kohalise) lennuki keskmine täitumus oli läbi aasta 63%! Oletan, et eelmise vedaja maksuvõlg oli kaduvväike summa võrreldes sellega, mida uus vedaja nüüd elus püsimiseks vajab. Aga lugupeetavad maakonna juhid, see kõik on ju meie ühine raha ja sellega on praegu teadagi, kuidas!

Osapooltest – vastusest selgub, et lennugraafiku koostamisel olid osapoolteks Saare maavalitsus, Tallinna lennujaam, Kuressaare lennujaam ja Estonian Air. Loogiline, ainult et reisijad on täielikult kõrvale jäetud. Oleks võinud kas või eelmise vedaja kogemusi küsida. Tundub, et neil läbirääkimistel oli dirigendiks Estonian Air.

Kas muutmine on siis võimalik?

Minule paistab, et see puusse pandud uus lennugraafik on selle maavalitsuse üks suuremaid ämbreid. Aga seda viga saaks üsna oluliselt ja suurema vaevata parandada, kui lennuajad endistele ligilähedaseks sättida. Mis vahendeid see ikka siis nõnda nõuab ja mis erilisi faktilisi andmeid siin nii väga vaja on?

Maavalitsus võiks tunnistada oma viga! Esialgu võiks neile erandkorras andeks anda isegi valeinformatsiooni vana vedaja statistika kohta ja kolmapäeva “puhkepäevaks” jättagi. Tahan tööpäeva algul Tallinna jõuda ja tööpäeva lõpul koduteed alustada. Kas seda on üle mõistuse palju soovitud?

Piletihinnast ma rääkida ei soovi, kuna endal puudub uue vedajaga Kuressaare–Tallinn liinil kogemus. Tean ainult, et see on omaette ja ebameeldiv teema. Sama ebameeldiv kui kõik need EA viimase aja apsud üks teise otsa. Kui kommentaare lugeda, on rahva taluvus piire ületamas. See ei lõpe enne, kui praegune leping on üle vaadatud.

Veelgi parema tulemuse saaks, kui valitaks uus vedaja. Igas lepingus on punkt selle ennetähtaegse lõpetamise võimaluse kohta.
Minu poolest toogu või Baltic Air või vana vedaja tagasi. Ehk on viimane nüüd oma võla ka ära maksnud. Ja maavalitsusele veel soovituseks minu poolt: hoiduge suurushullusest raskel ajal!

Minu kõige lennatavam päev oli kolmapäev. Loodan, et saan varsti jälle kiiresti Tallinna ja tagasi, ja just kolmapäeviti.

Jüri Tiits
ühispöördumisele allakirjutanu
j.tiits@tt.ee

Print Friendly, PDF & Email