Karala kandi rahvas ei pääse enam nädalavahetusel hommikuti linna (4)

Karala kandi rahvas ei pääse enam nädalavahetusel hommikuti linna

 

AS-i GoBus liinide optimeerimise tõttu ei saa Lümanda, Karala ja Koimla kandi inimesed enam pühapäeviti enne kella kahte Kuressaarde ja Karala inimesed peavad iga tööpäeva hommikul 40 minutit Lümandas ootama, enne kui saavad jätkata sõitu Kuressaarde.

“Valla käed on lühikesed,” kommenteeris Lümanda vallavanem Toivo Vaik tekkinud olukorda. Saare maavanema Toomas Kasemaa 2. oktoobril saadetud kirjale bussiliinide optimeerimisest vastas Lümanda vallavanem 8. oktoobril, et liinide 488-1 ja 488-2 lõpetamisega ollakse nõus vaid sel juhul, kui Atla ja Karala lapsed saavad õigeks ajaks kooli ning buss on käigus ka laupäeval ja pühapäeval, muidu tekib olukord, kus Karalas ei ole nädalavahetusel võimalik ühistransporti kasutada. Vallavanema kirjale olid lisatud koopiad Kotlandi ja Koki küla elanike taotlusest.

Praegu aga ei saa Lümandast, Karalast ega Koimlast ühistranspordiga pühapäeviti enam enne pärastlõunat liikuma. Kõige hullemas olukorras on Karala rahvas, sest ei laupäeval ega pühapäeval bussid enne kella 14.50 külast läbi ei sõida. Kuressaarest saab tagasi kell 16.40, nii jääb laupäeval-pühapäeval linnas asjatoimetusteks vaid kolmveerand tundi. Lümandas on võimalik Kuressaarde sõitvale bussile pühapäeviti istuda 13.05 ja Koimlas 15.10.

Toivo Vaik ütles Oma Saarele, et põhimõtteliselt need liinid, mis plaaniti kinni panna, ka pandi, isegi see liin, mida Koimla-Taritu kandi rahvas kasutas Salmel perearsti vastuvõtul käimiseks. Samas ei vaidlustanud vallavanem liinide 471-4, 515-6 ja 471-1 käigust võtmist, minnes oma sõnul niiviisi kompromissile maavalitsusega.

Maavalitsus põhjendas liinide kärpimist sellega, et riigi eraldatud dotatsioonisumma ei võimalda liinivõrku olemasolevas mahus edasi teenindada. (Mika Männik, Oma Saar 12. veebruaril.)

Liinide kärpimise tõttu sõidavad need Karala inimesed, kes tahavad linna jõuda, nüüd kõigepealt Lümandasse ja ootavad seal 40 minutit, kui nad ei taha just Koimla ringi kaasa teha ja maksta tarbetu sõidu eest. “Kui ma olen haige ja tahan minna linna arsti juurde, siis pean hommikul 40 minutit Lümandas külmetama, sest seal ju sellist kohta pole, kus soojas oodata.

Ja kui ma olen haige, siis ei pea ma mingil juhul seda vastu,” kirjeldas olukorda Karala elanik Helve Teern. Lümandas väljunud Karala elanikud, kes “auringi” teha ei taha, peavad aga linnasõitu jätkates uuesti maksma rahvakeeli nn bussi sisenemise tasu. “Kui ma lähen linna, siis pean seda kaks korda maksma, kui ma ei taha Koimla-ringi kaasa sõita, mis on mulle ju igavene kallis,” sõnas Teern.

Vallavanema jutule on oma sõidumurega seni tulnud vaid kaks inimest, kes käivad tööl Sõmera hooldekodus. Vaigu sõnul lahendas nende probleemi tööandja ja otsest nõudlust Lümandas bussiootamise varjualuse järele olnud ei ole.

“Inimesed ei taha ise panustada, et midagi muutuks,” ütles Karala külavanem Kaja Juulik selle kohta, et kui eelmise aasta lõpus tuli Karala külasse märgukiri bussiliinide muutumise kohta, arvas külarahvas, et pühade aeg ja mis me ikka teha saame. Rohkem ei protesteerinud keegi.
Märtsikuust alates halveneb olukord aga ilmselt veelgi – 16. märtsist hakkavad Saare maakonna bussiliinidel kehtima uued piletihinnad.

Pileti miinimumhinnaks on 7 krooni ning alates seitsmendast liinikilomeetrist lisandub miinimumhinnale 70 senti ühe kilomeetri eest. Soodustariif on alates seitsmendast liinikilomeetrist 60 senti ühe kilomeetri eest ja sooduspileti miinimumhind 6 krooni, kusjuures pileti hind ümardatakse täiskroonini.

Lahendust oodatakse uuest riigihankest ja võimalikust bussifirma vahetusest. Hiljemalt 31. märtsil kuulutab Saare maavalitsus välja riigihanke maakonna bussiliinide teenindaja leidmiseks. Uue vedaja leidmiseni aga jätkab kärbitud liinidega reisijatevedu Saare maakonnas AS GoBus.

Print Friendly, PDF & Email